Archeon: Meer beleving, Meer eigen omzet.

Archeon

Archeon is een historisch themapark in Alphen aan den Rijn waar complete dorpjes uit de prehistorie, middeleeuwen en romeinse tijd zijn nagebouwd. De zogenaamde ‘Archeotolken’ zijn permanent aanwezige figuranten die wonen en leven op het park zoals mensen ook in die tijd leefden, een schitterende manier om de historie te écht te beleven.

Business Design: Concept / ontwerp / techniek / content strategie

Case: "De marges op entreegelden staan onder druk omdat vrijwel alle tickets actiematig worden verkocht, verzin iets".

De meest logische directe oplossing is om meer eigen ticketverkoop te realiseren. Dat is uiteraard (veel) makkelijker gezegd dan gedaan. Uiteindelijk hebben we de oplossing gevonden in meer beleving op de website om bezoekers over de streep te trekken direct een ticket te kopen, een eigen ticketsysteem en dus veel meer eigen klantdata en meer uit het bestaande klantenbestand halen. Dit klantenbestand groeit ook sneller door de toenemende eigen ticketverkoop.

Meer beleving op de site

Heel simpel: minder tekst, meer beeld. In de praktijk was het iets minder simpel, Archeon is groot, heeft veel te vertellen en vooral veel te laten zien. We wilden geen website waar eindeloos doorgeklikt moest worden dus dat moest simpeler en leuker. Behalve dat de voorpagina praktisch een video is hebben we twee functies in de site gebouwd die dit mogelijk maken: ‘Wandel door het park’ en ‘Archeon in vogelvlucht’.

Met ‘Wandel door het park’ bedoelen we uiteraard digitaal. We hadden het geluk dat Google ooit voor ‘Google special projects’ al eens Streetview beelden in het park hadden gemaakt, die waren echter tot voor kort alleen in Google te vinden, niet op de website. Naast dat we die streetview-beelden naar de website hebben gehaald hebben we ook een legenda waardoor je direct naar een object kan ‘zappen’. Eigenlijk een soort digitaal tijdreizen, maar dan in Archeon.

De tweede functie is ‘Archeon in vogelvlucht’. De basis is een foto die we hebben gemaakt met een Drone. Je ziet alle verschillende objecten vanaf boven, zodra je er op klikt sta je voor dat object. Dit kan een huisje uit de prehistorie zijn maar ook een romeinse wapenstand. Het leuke is dat er dan nog een niveau is, op legio van objecten zoals zwaarden, kampvuurtjes of prehistorisch gereedschap kan geklikt worden en dan kun je direct meer tekst en uitleg lezen over dat specifieke object. Enorm leuk, enorm leerzaam en het geeft goed weer hoeveel er wel niet in het park te beleven is.

Eigen tickets, eigen klantdata, eigen marketing, eigen omzet.

Een eigen ticketsysteem

Als die beleving verbeterd is moeten de mensen wel direct kunnen bestellen. We hebben daarbij bewust voor een eigen ticketsysteem gekozen. Niet alleen om het verkoopproces in eigen hand te houden maar ook om meer tools te leveren voor resellers. Van ieder ticket is te achterhalen door wie ze verkocht zijn en hoeveel tickets er nog ongebruikt in omloop zijn. Dit klinkt natuurlijk heel logisch maar in de praktijk was dit tot op dat moment heel moeilijk inzichtelijk te krijgen.

Meer uit je bestaande klantenbestand halen

Dit wordt op termijn het grootste voordeel van een eigen ticketsysteem; omdat je meer tickets zelf verkoopt, en dit via een eigen systeem laat lopen krijg je veel meer gegevens over je eigen klanten. Zoals de gezinssamenstelling, in welke maand iemand het park bezocht, of het een bezoek van een speciaal evenement betrof en natuurlijk het email-adres om daadwerkelijk nog eens een aanbieding naar toe te sturen. Het klantenbestand is direct gekoppeld aan een email-systeem waar op een legio aan dwarsdoorsnedes een doelgerichte mailing verzonden kan worden.

Zo kun je in de praktijk iedereen met een 65+ ticket, gecombineerd met vier 4-10 jarige-tickets die in de meivakantie zijn langsgekomen een schitterende follow-up sturen. Het opvolgende jaar kun je ruim op tijd een speciaal ‘kleinkinderen-arrangement’ bedenken en rondsturen naar deze doelgroep. Zo groei je langzaam in de mogelijkheden om van al je klanten terugkerende bezoekers te maken.

Het concept is veelbelovend, zowel het sitebezoek als ticketverkoop zit 40% in de lift. Uiteraard is dit pas het begin.

Valete! - Het ga u goed!