Coca-Cola: logistieke optimalisatie

In Oost-Afrika worden de merken van Coca-Cola gefabriceerd in ruim 30 bottelarijen, vaak met hun eigen specialisatie. Afnemers als supermarktketens, distributeurs en grote hotels in 13 landen, deden hun bestelling per fax of email naar verschillende leveranciers in hun omgeving. Vaak kan pas na sluitingstijd of 's avonds laat bepaald worden wat er nodig is. De orders werden daarna de volgende dag verwerkt om pas 2 dagen later bezorgd te worden.  

Sera, dat al een belangrijk aantal van de bottelarijen geautomatiseerd had, werd gevraagd mee te denken bij de modernisering van het logistieke proces. 

In een centrale database wordt bijgehouden waar voorraad is en waar vandaan op korte afstand en snel geleverd kan worden. De klantorders worden via een webapplicatie opgenomen. De klant heeft inzicht in lopende bestellingen, facturen en de meest bestelde artikelen. Dit levert een eenvoudig "boodschappenlijstje" op, waarmee bestellen nog eenvoudiger wordt.  

De orders worden ontvangen in een centraal systeem en daarna via vooraf vastgelegde routes en logica naar de juiste leverancier doorgestuurd. Dankzij de nieuwe applicatie konden de leveringen 1 dag sneller en veel betrouwbaarder plaatsvinden. Bij de producenten daalde de voorraden aanzienlijk.  

 

Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken deze cookies alleen voor het verzamelen van analytische gegevens. Deze gegevens zijn volledig anoniem en uw privacy wordt hierin niet aangetast.