ippies.nl: Hét snelste online spaarprogramma van Nederland.

ippies.nl

ippies.nl is een online spaarprogramma. Je kunt via ippies.nl bij meer dan 1.000 webwinkels shoppen, als je daar iets koopt krijg je automatisch een bepaald percentage terug in ippies. Die ippies kun je vervolgens cashen of zelf weer mee gaan shoppen bij webwinkels die ippies als betaalmiddel accepteren. Eigenlijk stom als je het niet doet ;)

Business Design: Project management / HTML / Strategie / Ontwikkeling

Case: "We willen het snelste online spaarprogramma van Nederland worden".

Dat dus. Ippies.nl had net een investering van Sanoma Ventures ontvangen en wilde gaan opschalen met een website die daar in mee kon. Ze wilde dus de snelste worden. Maar dat snelste was iets letterlijks en gold voor alles.
Ze wilde dat mensen het snelste bij ippies.nl terecht zouden komen, dat zij het snelste de juiste webshop hadden gevonden, dat ze hun bezoekers het snelste bij het juiste product binnen die webshop zouden krijgen, dat die bezoekers daardoor het snelste een transactie afronden, dat ze het snelste ippies op hun account kregen bijgeschreven, dat ze die ippies ook het snelste weer konden uitgeven, dat ze alle vragen over transacties het snelste konden beantwoorden en het zal je niet verbazen dat ze daar ook de snelste webbouwer voor zochten. Want sinterklaas = heilig (dan bedoel ik natuurlijk ook als verkoopperiode).

We doen net alsof het onze eigen portemonnee is

Eigenlijk was ippies.nl er klaar voor om de hele website te vervangen, inclusief alle achterliggende systemen. Dit was echt geen kinderachtig systeem, dus we concludeerden al snel dat helemaal opnieuw bouwen enorm veel tijd en daarmee ook flink wat geld ging kosten. Daarnaast rijmt ‘enorm veel tijd’ ook niet echt met ‘snelste spaarprogramma’. We stelden dus eerst voor dat we toch even in de broncode gingen kijken of we geen onderdelen konden hergebruiken, het voelde immers niet goed om zonder dat eerst te onderzoeken te adviseren om voor een groot bedrag alles even te vervangen. En hoewel we echt (heel) veel dingen anders zouden doen concludeerde we dat het ook zeker niet ‘super kut’ gebouwd was.
In tegenstelling tot andere mogelijke gegadigden hebben wij als enige voorgesteld om zo veel mogelijk te hergebruiken, de grote pijnpunten direct te herschrijven en om pas bij uitbreidingen de oude code te vervangen. In het voorstel stond dat als het onze eigen portemonnee was geweest, dan hadden we gekozen om voor het snelste, voor de eindgebruiker, zichtbare resultaat te gaan en de achterliggende systemen in een langer traject langzaam te verbeteren en te herschrijven.

Zo gaan we het dan maar doen

Leuke deal, nog leukere klant en een verschrikkelijk leuk project. We waren er klaar voor. Tijd was gereserveerd in de planning, wachten op het design en gas er op. Ja, dat wachten op het design werd wel een ding. Naast de snelste moest het ook perfect zijn, dus op dat vlak werden er kosten nog moeite en zeker geen tijd bespaard. Daarop toch maar besloten niet te wachten op ontwerpen, maar op basis van schetsen en omschrijvingen alle functionaliteiten alvast te gaan bouwen, voor zover dat kon. Geen verkeerde keuze, want na ontwerpbestand ‘ippies_home_4.2.1_definitief.psd’ kwamen er uiteindelijk ook nog een ‘ippies_home_5.4.1_definitief.psd’ tot en met ‘ippies_home_14.1.3_definitief.psd’ en die kwamen zeker niet op dezelfde dag binnen. Gelukkig ontwikkel je een getraind oog om de kleinste aanpassing direct bij het openen van de ontwerpbestanden te spotten, uiteindelijk kwam het allemaal goed. Maar vooral door immens veel contact te hebben met de mensen van ippies.nl, je continu flexibel op te stellen en vooral ook door keihard te werken.

Hier is het uitzendschema van de TV-spotjes

Half oktober, alle betrokkenen lijken tevreden. Tijd voor een intensieve en uitvoerige testperiode met daarna nog een verwerkingsronde en oh ja, over een maand draait het eerste spotje op TV, 17 november op SBS6. In de ochtend was alles onder controle, ’s middags was iedereen weer zenuwachtig. Het eerste project waar bijna iedereen van ons wel aan gewerkt heeft komt op TV, je bent toch benieuwd of het wel ‘perfect genoeg’ is. Blijft het wel snel bij honderden gelijktijdige bezoekers (ondanks de vele simulaties).

Uiteindelijk bleek gelukkig ook dat we alles redelijk onder controle hadden, nog enkele details aangepast en we waren klaar voor de grote lancering. Het was ook een heel klein beetje ons eigen TV-debuut. Maandag avond 17 november zijn we extra vroeg naar huis gegaan. Om 17:30 zaten zowel wij als de mensen van ippies.nl voor de televisie, te kijken naar Masterchef UK. Met Google Analytics Realtime op schoot, telefoon bij de hand om foto’s te nemen van een reclamespotje was het om 17:46 eindelijk zo ver: het eerste spotje van ippies.nl en de échtste lancering die we tot nu toe hebben meegemaakt.

Shownieuws zal nooit meer zo leuk worden als toen, want toen zaten er ippies spotjes tussen.

Mede door de campagnevoering op TV en internet is Ippies.nl meer dan 100% gegroeid in zeer korte tijd. Hoewel de campagnes inmiddels niet meer lopen zijn enorm veel nieuwe bezoekers daadwerkelijk leden geworden en ook blijven plakken. We werken nog steeds iedere maand voor ippies.nl om meer verdienmodellen te ontwikkelen en de plakfactor te verhogen. Op naar de volgende verdubbeling.

Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken deze cookies alleen voor het verzamelen van analytische gegevens. Deze gegevens zijn volledig anoniem en uw privacy wordt hierin niet aangetast.