Exploitatie Sportaccommodaties Aalsmeer
Snel en overzichtelijk social media management met Coosto
Social media management kan je bergen met tijd kosten, zo merkte ook Exploitatie Sportaccommodaties Aalsmeer (ESA). Met hun 5 verschillende social media accounts raakten zij hun overzicht totaal kwijt. SERA bood hen de oplossing: marketingtool Coosto. Wat deed SERA precies?
- Inrichting & instellen van het complete project in Coosto.
- Training in het gebruik van modules: Publish, Engage, Listen & Report.
- Inrichten van onderzoekslabels voor monitoring en optimalisatie.
- Vergemakkelijken van klantenservice met snelle & automatische antwoorden.
- Ondersteuning bij het gebruik, ook na de training.
Contentmanagement vergemakkelijken
Exploitatie Sportaccommodaties Aalsmeer (ESA) beheert 4 sporthallen, 4 gymzalen, een zwembad, meerdere buitensportaccommodaties en maatschappelijk vastgoed in Aalsmeer en Kudelstaart. Online beheren zij hiervoor wel 5 verschillende social media accounts. Dat vraagt natuurlijk om een overzichtelijke tool voor contentmanagement.
Maar dat was precies hetgeen wat niet lekker liep. De grootste content-uitdaging voor ESA was dat zij moesten inloggen op verschillende social media platformen, om vervolgens met de hand elk bericht te plaatsen of in te plannen. En daar blijft het niet bij. Ze moesten vervolgens op elk kanaal apart reacties liken en beantwoorden. Dat moest toch anders kunnen? Ja, zeker!
Met de Publish-module van Coosto kwam hier een einde aan. Deze module vergemakkelijkt het plaatsen van cross-platform content. In de contentkalender zie je alle berichten van alle social accounts: Twitter, LinkedIn, Facebook en Instagram, maar ook YouTube, Pinterest en Google My Business. Ook zie je hier handige inhakers, waar je jouw content op kunt aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan een fijne Vaderdagswens, of aangepaste openingstijden met Pinksteren.
In de Analytics van deze module kun je alle prestaties per account vergelijken met elkaar. Zo zie je in één oogopslag welk account het best presteert en waar de verbeterpunten zitten. Zie je dat er op één bepaald moment een enorme piek in zit? Dan kun je bij de berichtstatistieken direct zien welk bericht daar aan bijgedragen heeft. Bovendien kun je labels onder deze berichten hangen, zodat je in de toekomst niet op je intuïtie hoeft te vertrouwen. Bouwen op keiharde data dus. Daar houden we bij SERA van!
- Twee jaar geleden stapte ESA over naar ons Dataduiker softwaresysteem. Benieuwd naar wat daar allemaal bij kwam kijken? Lees hier meer >
Klanten zo snel mogelijk helpen
Door ESA kennis te laten maken met Coosto’s module Engage, zorgden we ervoor dat zij al hun handgeplaatste reacties gedag konden zeggen. Hier komen namelijk al je reacties, getagde berichten en privéberichten op één plek samen. Zo kun je in één keer reageren, doorsturen, herplaatsen en afronden.
Niet meer heel de dag op alles reageren dus, maar juist alles wegwerken wanneer jij daar tijd voor hebt. Het handige is dat je ook hier weer labels in kunt stellen, zodat je op data kunt vertrouwen. Zo kun je bijvoorbeeld zien over welk onderwerp de meeste vragen binnenkomen. Daarnaast kun je de labels inzetten voor het automatiseren van handelingen.
ESA had nog een wens: één inbox waar alle berichten over openingstijden worden verzameld. Wij hebben ervoor gezorgd dat alle berichten automatisch gelabeld worden. Nu kan ESA macro’s instellen waarmee deze berichten onder andere automatisch voltooid, verwijderd of gesorteerd kunnen worden.
Met Engage kun je ook automatische berichten instellen, bijvoorbeeld buiten je werktijden of bij afwezigheid. En al die berichten over openingstijden? Daarvoor hoeft ESA alleen nog maar op de knop ‘snelle antwoorden’ te klikken. Het antwoord op de vraag van de klant verschijnt direct. Nooit meer eindeloos hetzelfde bericht tikken, dus!
Weten wat er speelt
Als goede contentmarketeer moet je ook buiten je eigen merk weten wat er speelt in de buitenwereld. Met de module ‘Listen’ kun je alle berichten zien die geplaatst worden op het internet over een bepaald onderwerp.
ESA wilde graag meer weten over het Lokaal Sportakkoord. Met hun Listen-zoekopdracht zien ze nu precies hoeveel berichten hierover deze maand zijn geplaatst, wat er in die berichten is gezegd, welk sentiment die berichten hadden, welke trending topics erop aansluiten, welke hashtags er zijn gebruikt in die berichten, wie de meest besproken auteurs waren, waar de berichten zijn geplaatst, en zélfs hoeveel mensen de berichten gezien hebben.
Met deze inzichten kun je gemakkelijk inspelen op de vragen die leven bij verschillende stakeholders. En mocht er nu iemand op een forum, sociaal medium of in het nieuws iets zeggen over je merk? Dan ben jij de eerste die het weet.
Vertrouwen op data
Ten slotte biedt Coosto de Report module aan. Hiermee kun je een dashboard creëren waar je al je live gegevens kunt inzien en kunt meten. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat je te allen tijde wil zien welke berichten het beste presteren op het gebied van bereik, of wat de gemiddelde looptijd is van een privébericht dat beantwoord moet worden, of wat de beste dag is om te posten, of – nog 100 zaken meer. Het meten, monitoren en analyseren van je content is op deze manier een eitje. Met Coosto kun je je giswerk achterwege laten en zien wat écht werkt. Voor jou, je merk, en je doelgroep.
Zelf aan de slag?
SERA biedt verschillende mogelijkheden voor het gebruik van Coosto. Heb je behoefte aan begeleiding en rapportage? Dan trainen we jou in het gebruik, richten we het account voor je in en rapporteren we ieder kwartaal aan je terug wat werkt en waar er nog optimalisaties mogelijk zijn.
Heb jij, net als ESA, liever zelf de touwtjes in handen? Dan kun je bij ons een licentie afnemen, waarbij we je ondersteunen bij de inrichting en je trainen op alle facetten van Coosto. Natuurlijk blijven we ook dan met je meedenken. Want half werk? Dat is niet aan ons besteed.
Ervaren hoe deze marketingtool jou verder helpt? Vraag direct een demo aan
Vragen over deze case?
We zouden uren over deze uitdagende case kunnen vertellen, maar dan zou deze pagina veel te lang worden. Mocht je nog vragen hebben over deze case, dan kun je contact met ons opnemen. We vertellen je graag alles wat je wilt weten!