Bekijk
Eerdere winnaars van FD Gazellen, De Sterkste Schakel Rijnland & EY Entrepreneur of The Year.

GAMMA

Bij de GAMMA kom je goed uit de verf als werknemer

Het is inmiddels geen verrassing meer. Iedereen is op zoek naar personeel. Ook Goedhart zocht voor diverse Amsterdamse GAMMA filialen nieuwe collega’s. Een vulploegmedewerker die goed uit de verf komt en een verkoopmedewerker die de spijker op z’n kop slaat! Uiteraard gingen wij direct vol enthousiasme aan de slag. Wat deed SERA precies?

  • Conceptidee en strategie ontwikkelen.
  • Designs maken voor social media advertenties.
  • Rapportage.

Dat zeg ik: GAMMA!

Voor deze wervingscampagne was het belangrijk om in de regio van Amsterdam te targetten op de doelgroep: vulploegmedewerkers en verkoopmedewerkers. Zo beperken we ook de afstand voor een (potentiële) medewerker tot de organisatie. Om de doelgroep goed te kunnen bereiken hebben we ingezet op het sterke merk van GAMMA.

Naast het gebruiken van hun huisstijlelementen moest de advertentie direct duidelijk maken dat het om een job bij de GAMMA ging. Het idee hierachter was dat de doelgroep door deze herkenning sneller geneigd zou zijn om over te gaan tot actie. We kozen er ook bewust voor om vanuit de GAMMA-kanalen te communiceren. Dat geeft een bepaalde autoriteit mee die vertrouwd aanvoelt bij het publiek. En dat is key als je geloofwaardig wil overkomen.

Alle wegen leiden naar… de vacaturepagina

Voordat je aan de slag gaat met het concept en de designs voor de advertentie, is het belangrijk om de wervingsstrategie volledig uit te schetsen. De strategie uitdenken voor deze wervingscampagne was dan ook ons beginpunt. Waar moet de doelgroep naartoe worden doorgeleid? Wat gaan we meten? Welke conversies moeten we instellen?

Al snel werd duidelijk dat de doelgroep via de advertentie op de algemene vacaturepagina terecht moest komen. Aangezien we de doelgroep voornamelijk af zouden stemmen op de locatie, was het namelijk goed mogelijk dat iemand naar aanleiding van de advertentie juist geïnteresseerd zou zijn in een andere openstaande vacature. Een functie die wellicht beter bij hem/ haar past.

Bij deze wervingscampagne kozen we ervoor om de doelgroep via Facebook en Instagram te targetten. Ook hielden we er rekening mee dat een vulploegmedewerker andere interesses heeft dan een verkoopmedewerker. We creëerden daarom voor elke doelgroep een andere variatie op de social media advertentie.

Afbeeldingen-in-content (2).png

Ben jij GAMMA-materiaal?

Voor de uitwerking van het concept en de designs startten team marketing en design met een creatieve brainstorm. Werken bij de GAMMA, wie wil dat nou niet? Maar pas jij wel bij de GAMMA? Dat moest de vraag worden aan de doelgroep. Daar vloeide het concept ‘Ben jij GAMMA-materiaal?’ uit voort. Dit vormde het startpunt voor de designs.

Op zoek naar GAMMA-materiaal dus. En voor iedere functie een passende (verfpot)deksel. Zo zochten we de vulploegmedewerker die ‘goed uit de verf komt bij…’ en een verkoopmedewerker die ‘de spijker op z’n kop slaat bij…’. Verschillend, maar wel één geheel. Herkenbaarheid is tenslotte ook key bij een wervingscampagne. De designs deelden we vervolgens op Facebook en Instagram. Voor de overzichten maakten we gebruik van ondersteunende advertentieteksten. In de Stories deelden we het verhaal op in meerdere beelden (een carrousel). Alles voor het GAMMA-materiaal.

Afbeeldingen-in-content-gamma-content(1).png

Een groot bereik en veel sollicitanten

Met deze strategie hebben we in totaal 51.147 unieke personen bereikt en 2.217 kliks behaald. En dat in een looptijd van 1 maand! Deze wervingscampagne was verspreid over twee verschillende functies en advertenties. Beide advertenties hebben goed gepresteerd. 

In dezelfde periode als de campagne heeft Goedhart in totaal 100 sollicitaties ontvangen. Helaas heeft de campagne niet veel vulploeg- en verkoopmedewerkers opgeleverd bij de Amsterdamse filialen, maar wel nieuwe medewerkers in andere functies bij de GAMMA. Ook dat is resultaat! Een campagne moet de doelgroep aanspreken en triggeren actie te ondernemen na het zien van de advertentie. In dit geval was dat solliciteren. Maar dan wel op een functie die bij hem/ haar past!

Zo zie je maar. Je kunt een campagne met doel A insteken, terwijl doel B (ook positief) wordt behaald.

HOOFD MARKETING, SERA BUSINESS DESIGN

“In zo’n korte tijd zo’n toffe campagne opzetten geeft echt een kick. Zeker als je dan ook nog zulke mooie resultaten behaalt. Blije klanten met een minder groot personeelstekort!”

- Wietske Hertogh

HOOFD MARKETING, SERA BUSINESS DESIGN

Vragen over deze case?

We zouden uren over deze uitdagende case kunnen vertellen, maar dan zou deze pagina veel te lang worden. Mocht je nog vragen hebben over deze case, dan kun je contact met ons opnemen. We vertellen je graag alles wat je wilt weten!

 

Gecertificeerd in kwaliteit

Onze producten en diensten ontwikkelen wij aan de hand van de modernste richtlijnen, kwalitatieve normeringen en professionele certificeringen

Digitrust ISO 27001
ISAE
Main Software 50
Google Analytics