De dag van de ondernemer; Machiel van der Schoot

Het is vandaag de dag van de ondernemer. Wij spraken met Machiel van der Schoot, de leidende man achter Sera Business Design. Van de beweegredenen om ondernemer te worden tot obstakels en hoogtepunten, het komt allemaal terug. In de 30 jaar als ondernemer heeft Machiel binnen Sera al in meer dan 50 landen klanten gehad, maar ook buiten Sera had Machiel de nodige bedrijven in binnen- en buitenland. Van a tot z nemen wij zijn weg binnen het ondernemerschap met hem door.

Het leven voor het “ondernemen”
Waar Machiel begon met studeren, volgde hij de studie wis- en natuurkunde, dit is ook waar hij echt het programmeren begon te leren. Het werd écht zijn ding, maar dit resulteerde nog niet direct in het bedrijf dat Sera Business Design vandaag de dag is. Machiel deed nog een hoop ervaring op als freelancer, waar hij verschillende klussen bij bedrijven had. Ook is hij nog een tijd als werknemer in loondienst geweest. Buiten dat speelde hij op zijn 18e wel al in een band, waar zijn eerste gevoel bij het ondernemen naar boven kwam, zo zegt Machiel: “Een band is toch een soort van kleine onderneming.”

Nadat Machiel zijn studie had afgerond ging hij aan de slag bij een accountancy kantoor waar hij echt de financiële kant onder de knie kreeg. Met de ervaring van de freelance klussen en de financiële kennis die hij had opgedaan, ging Machiel aan de slag als financieel directeur bij HYVA. Hier was hij zo’n vier jaar werkzaam voordat hij het werken in loondienst achter zich liet en echt zijn eigen bedrijf ging starten. Waar de vader van Machiel als enige geen ondernemer was, waren zijn ooms en opa dat wel, en met veel plezier. Machiel ook. Zo vertelt Machiel ons: “Je hebt vrijheid als je dit vergelijkt met het werken in loondienst, écht je eigen ding hebben trok mij wel.”

Meest risicovolle stap binnen het ondernemen
Maar een eigen onderneming starten bracht wel risico’s met zich mee. “Je laat een goed salaris en een deel van de aandelen achter je, om echt je eigen stap te maken. Dat terwijl ik ook nog een gezin te onderhouden had.” Na een kleine twijfeling was het voor Machiel wel duidelijk dat dit het beginnen met ondernemen was. Waar je tijdens het hebben van je eigen onderneming altijd wel afgewogen risico’s neemt, was de start met ondernemen het meest risicovol. Zoals al verteld vindt Machiel dat je als ondernemer altijd al afgewogen risico’s neemt, dit ervaart hij dan eigenlijk ook niet als risico. “Het blijft ook leuk om stappen te zetten waar het de vraag is of dit wel gaat lukken.”

Prijzen.jpg

Obstakels binnen het leiden van een onderneming

Buiten het feit dat zich rond 2000 een grote crisis opdeed binnen de softwarebranche, waar we het later nog over hebben, heeft ook Machiel zijn obstakels gekend als ondernemer. Toch benoemt hij geen hele lange lijst aan obstakels. Wat vooral naar boven komt zijn de banken waar je mee te maken hebt als ondernemer. Onvoorspelbaar, is het woord wat hierbij veel 

naar voren komt. Zo zegt Machiel: “Vaak word je goed geholpen door de banken, maar op cruciale momenten laten ze je vaak in de steek. De processen zijn gewoon te lang en onvoorspelbaar, waardoor de besluitvormingen binnen je bedrijf moeilijk worden.”

Nadat Machiel 10 jaar lang zijn eigen softwarebedrijf in de vorm van Sera leidde, kreeg hij te maken met een grote crisis in 2000. De hele softwaremarkt viel in elkaar. Dit vroeg als ondernemer een oplossing en zo ging Machiel investeren in verschillende willekeurige bedrijven. Dit om uit de problemen te blijven. De gedachte hierachter? “De consultants die werkzaam waren bij Sera zetten wij weg bij de bedrijven waar ik in geïnvesteerd had (bedrijven die onze software nodig hadden, red.). Zo verbeterden we het bedrijf niet alleen met onze software, maar verbeterden we ook de verkoop, wat ons weer extra winst opleverde.” Waar niet elke investering lukte, leverde veel van de investeringen ook daadwerkelijk veel op.

Social media: Alphens.nl als experiment
Bij een van die bedrijven was Machiel mede-eigenaar, een groot bedrijf wat onder andere in Sliedrecht en Singapore zat. Ze verkochten machines, met name in het Midden-Oosten. Dit viel alleen enorm terug toen de crisis van 2008 kwam opzetten, waardoor veel onverkochte machines overbleven. Dit was voor Machiel de start van het aanboren van een nieuwe markt in China. Het idee was om een vestiging op te zetten in China, daar de voorraden kwijt te raken, om te zetten in geld en daar dus een nieuwe markt te betreden. Eén ding was lastig, namelijk dat het organiseren van beurzen, tv-reclames en verdere exposure simpelweg te duur was. Social media kwam net op en dit werd toen de belangrijkste pijler voor Machiel. Via LinkedIn bereikte hij veel mensen en ook daadwerkelijk belangrijke personen en klanten.

Uiteindelijk wilde hij meer met social media en is hij dit gaan testen in Alphen aan den Rijn. Oefenen met het behouden van belangstelling en inspelen op de urgentie van de behoeftes bij mensen. Dit resulteerde in het opzetten van de site Alphens.nl, waar Machiel startte met het schrijven van blogs over de politiek. Deze blogs werden snel gevolgd door de mensen, Machiel was recht door zee en vertelde de mensen precies hoe hij erover dacht. Snel had hij een following van zo’n 5 tot 6 duizend mensen. Later kwam hij een compagnon van Alphens.nu tegen en ontstond het nieuwsplatform zoals Alphens.nl vandaag de dag nog steeds is.

Daarna heeft Machiel al zijn bedrijven die niets meer met Sera te maken hadden verkocht, en bleven Sera Business Design en Alphens.nl over. Ontstaan vanuit de ervaring in China om te testen met social media.

Hoogtepunten als ondernemer
Een carrière als ondernemer waar zoveel in zit. Binnen- en buitenland, overal is Machiel geweest. Op de vraag wat nou echt zijn hoogtepunt is, vindt Machiel het lastig om echt één moment uit te lichten. Waar hij in eerste instantie antwoordde dat hij het ondernemen simpelweg gewoon altijd leuk heeft gevonden en met heel veel plezier nog steeds elke dag aan de slag gaat, corrigeert hij zich later in het gesprek vaak met dingen die voor hem toch als hoogtepunt voelen. Zo zegt hij: “Het hebben van een softwarebedrijf voor 30 jaar is écht lang, dat is wel heel bijzonder.” Daarnaast is het product zoals de zwembadensoftware Dataduiker ook echt een product waar hij trots op is, een beter product dan ooit als je het hem vraagt, écht niche gericht ook. Het lijkt hem in de toekomst dan ook nog wel leuk om nog zo’n nichemarkt te betreden met de software.

Maar toch, het hebben van zo’n grote groep aan vaste klanten en de opgebouwde kennis en ervaringen, wat het niveau van het bedrijf vergelijkbaar maakt met een hoogstaand accountancy of advocatenkantoor, spant de kroon. Iets om trots om te zijn als je het Machiel vraagt.

Dat Machiel van der Schoot een ondernemer met een grote staat van dienst is, lijkt ons wel duidelijk. Waar hij op zijn hoogtepunt leiding gaf aan zo’n 300 mensen, heeft hij ook bedrijven gehad in Singapore, Canada, Roemenië, Kenia, China, Rusland, Duitsland, België en Bahrein. Met Sera heeft hij klanten in meer dan 50 landen gehad. Dit leverde unieke ervaringen, zien van culturen, ondervinden van verschillende wetgevingen, kennis over valutakoersen en overige kennis op, wat hij over de laatste 30 jaar altijd met zich mee droeg. Dat zijn softwarepakket die hij 35 jaar geleden in de avonduren heeft ontwikkeld nog steeds de basis is voor de huidige producten en dus toepasbaar blijft, geeft hem ook een leuke bevestiging op zijn werk, zo zegt Machiel.

Over Sera Business Design is Machiel nog steeds zo enthousiast als 30 jaar geleden. Het bedrijft swingt en we hebben nu een beter team dan ooit. We kunnen en gaan nog groter worden dan dat we al zijn!

Spreekt dit je aan?

Neem contact op!