Bekijk
Eerdere winnaars van FD Gazellen, De Sterkste Schakel Rijnland & EY Entrepreneur of The Year.

De nieuwste trends onder Gen Z op Instagram in 2023

10-03-2023 9 min leestijd

Hoe bereik je Gen Z? Door op social media in te spelen op de nieuwste trends.

Hoe raak je de juiste snaar bij Generatie Z, een generatie die altijd online lijkt te zijn? Dat is een breinbreker voor veel marketeers. Traditionele marketing-uitingen werken namelijk niet. Als je de harten van Gen Z wil veroveren, moet je dus van goeden huize komen. Hoe je dat doet? Door op kanalen als Instagram in te spelen op trends. Daar is Gen Z namelijk gevoelig voor. De nieuwste trends onder Gen Z op Instagram in 2023 hebben we voor je op een rijtje gezet.

1. Wie is Gen Z?
2. Wat zijn kenmerken van Gen Z?
3. Wat is de relatie van Gen Z met Instagram?
4. Hoe bereik je Gen Z op Instagram?

4.1 Duurzaamheid
4.2 Activisme
4.3 Zelfexpressie
4.4 De Metaverse
4.5 Financiële verantwoordelijkheid
4.6 Culturen ontdekken
4.7 Contentcreatie
4.8 Muziek
4.9 Dating

5. Is Gen Z de doelgroep voor jou?

1. Wie is Gen Z?

Generatie Z (vaak Gen Z genoemd) is geboren tussen 1995 en 2010. Het is de eerste generatie die opgroeide in de tijd van internet, smartphones, apps en social media. Om het wat meer in perspectief te brengen: de oudsten uit deze generatie waren ongeveer 10 jaar oud toen Steve Jobs de eerste iPhone introduceerde. De jongsten uit deze generatie kennen zelfs geen wereld zonder internet en smartphones. Kortom: ze weten niet beter dan dat deze technologie beschikbaar is.

In Nederland vormt Gen Z ongeveer 16% van de populatie, een relatief klein percentage van de bevolking. Dat maakt deze generatie echter niet minder belangrijk, zeker als we kijken naar hun online presence. Meer dan elke andere generatie is Gen Z namelijk online te vinden. Sterker nog, deze generatie besteedt maar liefst 67,7% van hun mediatijd aan online media, zo blijkt uit onderzoek van WARC (oktober 2022). We kunnen dus wel stellen dat de technologische innovatie waar Gen Z mee grootgebracht is, een onuitwisbare stempel heeft achtergelaten op hun mediagebruik.

2. Wat zijn kenmerken van Gen Z?

Dreigingen, terreuraanslagen en de nasleep van een economische crisis – Gen Z is opgegroeid in een onzekere wereld. Deze gebeurtenissen hebben een stempel gedrukt op het wereldbeeld van Gen Z; het heeft ze gemaakt tot wie ze nu zijn. Zo zijn ze pragmatischer dan voorgaande generaties. En vanwege de stress en economische druk weten ze van aanpakken en begonnen ze op jonge leeftijd al met hun eerste bijbaantje.

De jongeren van Gen Z worden ook wel ‘digital natives’ genoemd. Een constante informatiestroom is normaal voor ze. Dat zorgt ervoor dat ze informatie en nieuwe trends razendsnel oppikken en kunnen verwerken. De aanwezigheid van internet in het leven van Gen Z is ook één van de redenen waarom zij zich meer verbonden voelen met leeftijdsgenoten aan de andere kant van de wereld dan met oudere generaties (millennials, xennials, generatie X en babyboomers) bij hen uit de buurt.

Waar duizenden marketing-uitingen per dag op andere generaties nog indruk kunnen maken, is een online wereld vol advertenties voor Gen Z de normaalste zaak van de wereld. De gemiddelde aandachtsspanne van Gen Z is slechts 8 seconden. Weet je in die tijd hun aandacht niet te trekken? Dan haken ze af. Doordat ze groot zijn gebracht met internet en social media, weten ze namelijk als geen ander hoe ze informatie moeten ‘filteren’. Gen Z wordt daarom ook wel de ‘ongrijpbare generatie’ genoemd.  

3. Wat is de relatie van Gen Z met Instagram?

Gen Z heeft weliswaar een offline leven, maar in tegenstelling tot andere generaties wordt hun leefwereld sterk aangevuld met online. Traditionele media zoals reclameborden, advertenties en tv-commercials slaan dan ook een stuk minder aan bij deze generatie. Via welke weg je Gen Z wel aanspreekt? Daarvoor zul je het internet op moeten. Zorg er hierbij voor dat je aanwezig bent op de online platformen die Gen Z veel gebruikt. Vooral social media is dé manier om deze generatie te bereiken.

Eén van de kanalen die Gen Z het meest gebruikt is Instagram, zo blijkt uit onderzoek van Morning Consult (december 2022). Driekwart van de Gen Z’ers is actief op dit platform. Wil je als bedrijf Gen Z bereiken op Instagram? Dan is het belangrijk om jezelf niet te beperken tot het posten van Berichten. Gen Z voelt zich namelijk steeds meer aangetrokken tot visuele content in plaats van tekstuele uitingen. Maak daarom ook handig gebruik van de andere functionaliteiten die Instagram biedt: Reels, Stories, Live en Guides.

Deze verschillende functionaliteiten op Instagram vragen om een korte toelichting. Bij Berichten kun je 1-10 foto’s delen met een bijpassende tekst en hashtags. Via deze weg kun je een band opbouwen met je volgers. Reels zijn korte video’s, vergelijkbaar met TikTok. Hoewel je volgers deze video’s ook zien, richten Reels zich vooral op het aanspreken van nieuw publiek. Via Stories kan je met foto’s en video’s op een interactieve manier je volgers op de hoogte houden van waar je mee bezig bent. Live video’s spreken redelijk voor zich: je filmt live terwijl gebruikers toekijken. Guides zijn een manier om je berichten, reels en video’s rondom één bepaald onderwerp of plaats te verzamelen voor je publiek. Een soort mini-blog op Instagram dus.

4. Hoe bereik je Gen Z op Instagram?

Ondanks dat Gen Z de ‘ongrijpbare generatie’ wordt genoemd, zijn ze niet onbereikbaar. Er zijn namelijk ook veel dingen die wél werken om Gen Z voor je te winnen. Hierbij is het vooral belangrijk om in te spelen op trends. Zo kom je te weten wat Gen Z relevant en interessant vindt wanneer ze hun tijd op Instagram doorbrengen.

In het kort, wat houdt Gen Z bezig in 2023?

  • Duurzaamheid
  • Activisme
  • Zelfexpressie
  • De Metaverse
  • Financiële verantwoordelijkheid
  • Culturen ontdekken
  • Contentcreatie
  • Muziek
  • Dating

De nieuwste trends onder Gen Z op Instagram lichten we hieronder verder toe.

4.1 Duurzaamheid

Duurzaamheid is één van de belangrijkste thema’s die Gen Z in 2023 gaat bezighouden. Zeker nu alle kosten stijgen en de bewustwording over de schadelijkheid van fast-fashion groter wordt, richt Gen Z zich meer op DIY en Thrifting. Met andere woorden: meer dan ooit tevoren is Gen Z zich bewust over het proces van fashion naar circulariteit.

  • Modeketen H&M speelt hier handig op in. Onder het motto ‘Let’s close the loop’ bieden zij consumenten al meerdere jaren de mogelijkheid aan om kleding in te leveren in hun winkels. Consumenten kunnen de kleding die zij niet meer (willen) dragen afgeven bij de kassa. Wat er daarna mee gebeurt? Draagbare kleding wordt verkocht als tweedehands, van niet langer draagbare kleding worden andere producten gemaakt, en al de andere ingeleverde kledingstukken worden versnipperd tot textielvezels voor bijvoorbeeld isolatiemateriaal.
 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door H&M (@hm)

4.2 Activisme

Het koopgedrag van Gen Z wordt bepaald door activisme. Omdat slechts 30% van Gen Z oud genoeg is om te stemmen, stemt deze generatie met haar portemonnee. Met andere woorden: Gen Z’ers steunen doelen waar ze om geven en een connectie mee voelen. Daarnaast ziet deze generatie graag meer representatie bij activistische onderwerpen. Zo vinden ze dat jongeren meer aan het woord gelaten moeten worden wanneer het gaat om politiek.

  • Een goed voorbeeld van een bedrijf dat zich duidelijk uitsprak over een belangrijk doel is Ben & Jerry’s. Onder het motto ‘IJs je stem op’ voerde het ijsmerk al diverse keren campagne om jongeren massaal naar de stembus te krijgen.
 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Ben & Jerry's Nederland (@benjerrysnl)

Wat ook bij de trend activisme hoort, is belangenbehartiging voor mensen met een handicap. Het gaat hierbij niet alleen om een fysieke handicap, maar ook om een mentale of intellectuele handicap. Maar liefst 75% van de Gen Z’ers die social media gebruikt, geeft aan een influencer te (willen) volgen met een disability.

  • Denk bijvoorbeeld aan iemand als Esther Vergeer, voormalig rolstoeltennisspeelster en rolstoelbasketbalspeelster. Rolstoelmerken gaan met haar een samenwerking aan om hun product te promoten. Houd dus in gedachte dat samenwerkingen zoeken met influencers op allerlei manieren mogelijk is.
 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Esther Vergeer (@esthervergeer)

4.3 Zelfexpressie

Make-up en beautyproducten zijn voor Gen Z een middel voor zelfexpressie, niet om te voldoen aan traditionele schoonheidsnormen. Experimentele kleding en make-up wordt door de generatie online meer gewaardeerd dan de typische girl-next-door. Bij het aanschaffen van make-up en beautyproducten houden ze bovendien rekening met de impact van klimaatverandering. Twee op de drie Gen Z’ers koopt bijvoorbeeld make-up en beautyproducten die beschermen tegen extreme weersomstandigheden, zoals hoge uv-stralen.

Daarnaast dragen subculturen steeds meer bij aan wie Gen Z’ers zijn als persoon. Daar horen ook bepaalde gedragsnormen bij waar je als bedrijf handig op in kunt spelen.

  • Denk bijvoorbeeld aan de subcultuur 'Cottage Core', waarbij het leven op het platteland geïdealiseerd wordt. Verschillende simulatiespellen richten zich al op deze zeer specifieke doelgroep. Kortom: wil jij de juiste doelgroep aansnijden, denk dan ook eens na over het targeten van de juiste subcultuur.

4.4 De Metaverse

In de Metaverse wil Gen Z graag een correcte, online weerspiegeling van de wereld neerzetten. In deze digitale ruimtes verwachten zij een plek te creëren waar ze hun individualiteit en toewijding kwijt kunnen. Daarom is het ook in online karakters of afbeeldingen extra van belang om verschillende lichaamstypen, geaardheden, huidskleuren en handicaps te laten zien. In de hele maatschappij wordt dan ook steeds meer ingespeeld op inclusiviteit.

  • Denk bijvoorbeeld aan een game als The Sims 4. In een recente update voegden zij littekens van topoperaties, ordners, gehoorapparaten en glucosemonitors toe aan de mogelijkheden.
  • Een ander voorbeeld is HEMA, die actief bezig is met diversiteit in de modellen die ze inhuren voor hun content.
  • Coca Cola is weer een bedrijf dat actief bezig is met de Metaverse. Zo introduceerden ze als allereerste frisdrankmerk een frisdrank in de Metaverse en geven ze consumenten de kans om een digitale versie van zichzelf te ontdekken.
 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Coca-Cola (@cocacola)

Een andere ontwikkeling die te maken heeft met deze trend is de opmars van influencers. Zij dienen voor Gen Z’ers als inspiratiebron in hun dagelijks leven. Nog meer dan eerder zullen influencers in 2023 bepalen wat de trends worden. We hebben het hierbij over influencers in de breedste zin van het woord: virtuele influencers, digitale karakters en AI.

Als bedrijf loont het steeds meer om influencers in te zetten. We hebben het dan niet gelijk over influencers die landelijk of wereldwijd bekend zijn, want daar zal lang niet elk bedrijf voldoende budget voor hebben. Steeds vaker kiezen bedrijven voor minder bekende of ‘gewone’ influencers.

  • Neem bijvoorbeeld de onderneming Pieter Pot, die tot doel heeft om van verpakkingsvrij de norm te maken. Zij vroegen ‘De Groene Mama’ Kari van der Heide om tips te delen over hoe je het makkelijkste kunt beginnen met verpakkingsvrij leven.
 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Pieter Pot Nederland (@pieter_pot)

4.5 Financiële verantwoordelijkheid

Bijna twee derde van Gen Z gebruikt social media als inkomstenbron. De belangstelling voor financiën groeit ook. Meer dan 85% van Gen Z wil een nieuwe vaardigheid leren in 2023, waarbij meer leren over financiën in de top vier staat. De interesse voor ‘bijbaantjes’ neemt ook toe. Op Instagram maken jongeren van hun passieprojecten een inkomstenbron.

  • Voor jou als bedrijf betekent dit dat je steeds meer kleinschalige concurrentie kunt verwachten. Hoe ga je daar mee om? Door groter te denken. Er zijn bijvoorbeeld steeds meer Gen Z’ers die marketingondersteuning aanbieden in de vorm van contentcreatie. Als bedrijf zijnde kun je dan juist besluiten om je te focussen op de strategie erachter.

4.6 Culturen ontdekken

Gen Z is nieuwsgierig naar andere culturen. Een trend in 2023 is dat zij een voor hen nieuwe cultuur leren kennen door middel van eten. Maar liefst 68% van Gen Z die social media gebruikt, leert andere culturen kennen door online inspiratie op te doen voor nieuwe gerechten.

  • Een platform dat inspeelt op deze trend is Chickslovefood, bekend van hun snelle recepten en maaltijden met weinig ingrediënten. Regelmatig delen zij een recept voor een gerecht uit een andere cultuur. Zoek als bedrijf dus ook zeker buiten je eigen cultuur naar oplossingen en mogelijkheden om Gen Z aan te spreken.
 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Chickslovefood | Snelle recepten & weinig ingrediënten (@chickslovefood)

4.7 Contentcreatie

Bijna een derde van Gen Z geeft aan dat zij content creators ook in het echt willen ontmoeten. Denk hierbij aan bijeenkomsten en meet & greets. Daarnaast zal een mix van media de boventoon voeren in 2023. Gen Z’ers volgen hun favoriete influencers graag op meerdere platformen. Belangrijk hierbij is dat op elk platform andere content te zien is. Bijvoorbeeld: een podcast op Spotify, behind-the-scenes op YouTube, grappige montages op TikTok, en privé-updates op Instagram.

  • Een influencer die goed slaagt in het plaatsen van diverse content op haar verschillende kanalen is Monica Geuze. Op Instagram post ze onder meer vakantiefoto’s en hoogtepunten uit haar carrière, op Spotify kun je de podcast beluisteren die zij samen met Kaj Gorgels heeft, en op TikTok deelt ze vooral grappige video’s. Als bedrijf kun je daar van leren: deel niet op elk social media platform hetzelfde, maar kijk juist wat relevant is voor welk platform.

4.8 Muziek

Muzikale evenementen zoals raves worden populairder bij Gen Z. Dit heeft er vooral mee te maken dat deze evenementen meer ruimte bieden voor zelfexpressie; de regels die Gen Z opgelegd krijgt vanuit de maatschappij gelden hier niet. Daarnaast luistert Gen Z meer internationale muziek in andere talen. Genres als Latin en K-pop worden steeds groter op Instagram.

  • Als voorbeeld nemen we de Nederlandse singer-songwriter Willemijn May. Zij bracht eerder al diverse nummers uit voordat zij het nummer Weekend schreef voor K-popartiest Taeyeon, één van de bekendste vrouwelijke artiesten in Korea. Met het nummer veroverde ze vervolgens de Zuid-Koreaanse hitlijsten. En daar bleef het niet bij. Inmiddels heeft ze de volgende K-pop hit ook al uitgebracht. Sluit als bedrijf dus ook zeker niet je ogen voor de mogelijkheden die deze trend biedt.
 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door WILLA / MAY (@willemijnmay)

4.9 Dating

Op het gebied van dating gebruikt Gen Z Instagram steeds vaker als gespreksplatform. Doordat er online minder barrières zijn, sliden ze gemakkelijk in iemands DM’s. Niet eindeloos swipen dus, maar juist een transparant, eerlijk en direct berichtje. Verder zoeken ze ook bewust een connectie met personen waar zij zich tot aangetrokken voelen.

  • De datingapp Breeze maakt daar handig gebruik van. Zij stimuleren hun gebruikers om het gesprek met elkaar aan te gaan. Ook als jij je als bedrijf niet in de dating scene begeeft, kun je inhaken op deze trend. Hoe? Door te kiezen voor interactie. Belangrijk hierbij: stel geen simpele of oppervlakkige vragen, maar stel open vragen over gecompliceerdere onderwerpen en speel in op de actualiteit.

Een andere ontwikkeling is dat bijna de helft van Gen Z aangeeft een meme te gebruiken als eerste bericht op een dating app. Maar let op: 39% geeft aan dat een slechte smaak in memes iemand minder aantrekkelijk maakt.

  • Overweeg je als bedrijf om memes onderdeel te maken van je strategie om Gen Z voor je te winnen? Kijk dan goed naar bedrijven als Bol.com en Albert Heijn. Hun aanpak valt bij veel Gen Z’ers in de smaak.

Als laatste mogen we ook de invloed van astrologie niet onderschatten. Bijna de helft van Gen Z geeft aan niet iemand te willen daten wanneer blijkt dat hun sterrenbeelden niet goed bij elkaar passen.

  • My Jewellery spelt daar slim op in door sierraden van sterrenbeelden te verkopen, met als tip om deze aan jezelf of je geliefde cadeau te doen.
 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door my-jewellery.com (@myjewellery)

5. Is Gen Z de doelgroep voor jou?

Om Gen Z te bereiken op Instagram is het dus belangrijk dat je weet met welke onderwerpen ze zich bezighouden. Het is essentieel dat je jouw strategie, boodschap en content aanpast aan de specifieke wensen, behoeften en gedragingen van Gen Z. Alleen dan weet je Gen Z voor je te winnen. Of dat het waard is? Absoluut. Als je een Gen Z’er voor je weet te winnen, heb je namelijk een fan voor het leven.

Denk jij dat Gen Z de doelgroep voor jouw bedrijf is? Ontdek welke kanalen interessant zijn voor jou en hoe je ze aanspreekt met onze social media strategieën.

Geschreven door

Merel Koning Info@sera.nl 0172 473 430 Neem contact op
afbeelding contactpersoon

Gecertificeerd in kwaliteit

Onze producten en diensten ontwikkelen wij aan de hand van de modernste richtlijnen, kwalitatieve normeringen en professionele certificeringen

Digitrust ISO 27001
ISAE
Main Software 50
Google Analytics