Bekijk
Eerdere winnaars van FD Gazellen, De Sterkste Schakel Rijnland & EY Entrepreneur of The Year.

Het geheime wapen in SEO

06-03-2024 5 min leestijd

Ontdek hoe je met een accordion jouw online vindbaarheid naar nieuwe hoogten tilt.

Is het linkbuilding? Of is de technische beoordeling van SEO het geheime wapen? Je zal waarschijnlijk overal wat anders lezen. En dat is verwarrend. Want hoe moet je nu jouw Search Engine Optimization verbeteren? Daarom gaan we in dit artikel in op wat voor ons absoluut hét geheime wapen is in het verbeteren van jouw online vindbaarheid: de accordion, een content-boost zonder dat het ten koste gaat van de leesbaarheid van jouw pagina.

1. SEO, wat is dat eigenlijk?

1.1 Technische beoordeling
1.2 Linkbuilding
1.3 Content

2. De kracht van SEO
3. Heb ik genoeg content?

3.1 Een praktisch voorbeeld

4. De accordion

4.1 Een praktisch voorbeeld

5. SEO uitbesteden aan een specialist?

1.   SEO, wat is dat eigenlijk?  

Excuus! Misschien zijn we wat hard van stapel gelopen. Laten we beginnen bij het begin: wat is SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization. Dit is de overkoepelende verzamelnaam voor zoekmachine optimalisatie. Met andere woorden: het oneindige proces om hoger in de organische zoekresultaten te verschijnen met jouw website.

Waarom dit oneindig is? Hoger in de zoekresultaten komen is vaak makkelijker dan er blijven. Daarom zal het proces van jouw website verbeteren nooit ophouden. Daarnaast heb je te maken met de macht van zoekmachines: zij bepalen uiteindelijk of jouw pagina goed genoeg is om op bijvoorbeeld plek 1 te staan. Passen zij iets aan in hun algoritme, wetgeving of werkwijzen? Dan kan dit zomaar invloed hebben op de waardering van jouw SEO-kanon.

Het doel van SEO mag nu duidelijk zijn: meer websitebezoekers genereren, zonder hiervoor te hoeven te betalen. Het betalen voor je websitebezoekers noemen we namelijk SEA, Search Engine Advertising. Het voordeel van SEO is dus dat je hier geen geld aan kwijt bent. Daar tegenover staat wel een investering van tijd en geduld, want zoals eerder al aangegeven is het een proces voor de lange termijn.

Google heeft 3 belangrijke indicatoren als het gaat om het waarderen van jouw SEO. Deze indicatoren bespreken we hieronder.

1.1   Technische beoordeling

De technische beoordeling staat voor de kwaliteit van de technische aspecten van jouw website. Voorbeelden van deze indicatoren zijn:

  • Laadsnelheid
  • Mobiele responsiviteit
  • Canonical tags
  • Meta descriptions

De meeste van deze werkzaamheden zullen uitgevoerd worden door een developer. Echter, het is wel belangrijk om bovenstaande zaken goed af te stemmen met jouw developer. Zo voorkom je dat Google jouw website technisch minder beoordeelt, wat uiteindelijk veel invloed kan hebben op jouw vindbaarheid.

1.2   Linkbuilding

Daarnaast is linkbuilding ook een belangrijk onderdeel op jouw website. Hierbij draait het om het verkrijgen van links van andere websites naar jouw website. Deze links worden door zoekmachines beschouwd als autoriteit en als blaak van vertrouwen.

Jarenlang was linkbuilding de enige indicator van zoekmachines. Stond er op jouw pagina helemaal niks waardevols, maar waren er wel 1.000 websites die naar deze pagina linkte? Dan zal het wel goed zijn, toch? Nou, echt niet. Zowel individuen als bedrijven maakten nieuwe websites aan, met daarop linkjes naar hun originele website. Daarnaast waren er bureaus die de hele dag linkjes aan het verkopen waren, zodat je website er maar meer en meer kreeg.

Gelukkig worden zoekmachines tegenwoordig steeds slimmer, waardoor dit niet meer het enige is waar ze naar kijken.

1.3   Content

Dankzij deze ontwikkeling is het laatste onderdeel steeds belangrijker geworden: waardevolle content aanbieden voor jouw lezer. De technische beoordeling en linkbuilding zijn absoluut geen onderdelen die verwaarloosd kunnen worden, maar het mag duidelijk zijn dat waardevolle content het belangrijkste onderdeel is van jouw website. 

In 5 minuten weten wat SEO is en hoe het werkt? Bekijk onderstaande video.

2.   De kracht van SEO

De kracht van SEO, wat is dat nou? Het is eigenlijk niet ingewikkeld, want het is een combinatie van de 3 eerder genoemde indicatoren: technische beoordeling, linkbuilding en waardevolle content aanbieden. Echter, bij SERA geloven we niet in een evenredige verdeling. Dankzij de ontwikkeling die zoekmachines doormaken, zijn ze steeds beter in staat om te beoordelen wat er op jouw website staat en of dit relevant is voor jouw (potentiële) websitebezoekers.

De kracht van SEO is dan ook het aanbieden van waardevolle content. Belangrijk hierbij is dat de content zowel door zoekmachines als door de websitebezoeker ervaren moet worden als de juiste content op het juiste moment.

Maar dit is niet het enige voordeel van tijd stoppen in zoekmachine optimalisatie. De kracht van SEO zit hem namelijk vooral in de langdurige resultaten. SEO moet je echt zien als een investering die zich op de lange termijn gaat terugverdienen voor jouw organisatie. Het kost je nu misschien tijd en middelen, maar op lange termijn gaat jouw website hier veel plezier aan beleven.

SEO biedt jou de mogelijkheid om heel gericht een specifieke doelgroep te targetten. Daarnaast biedt SEO jou als organisatie de mogelijkheid om te werken aan jouw autoriteit. Door bijvoorbeeld te verschijnen op de eerste pagina van bijvoorbeeld Google, bouwt jouw website automatisch meer geloofwaardigheid en vertrouwen op bij potentiële websitebezoekers.

SEO waardevolle content

3.   Heb ik genoeg content?

Nu heb je in dit artikel waarschijnlijk al een paar keer de term waardevolle content horen vallen, maar wat is dat nou precies? En wanneer weet je of jouw content waardevol genoeg is? Dat zijn uitstekende vragen. En om maar gelijk met de deur in huis te vallen: daar weet niemand eigenlijk precies het antwoord op.

Online zal je lezen dat je minimaal 1.000 woorden moet schrijven voor een pagina om SEO goed te scoren. De ander zegt: schrijf er 2.000. En je zal ook wel eens horen dat het niet uitmaakt hoeveel woorden een pagina heeft. Eigenlijk heeft dus niemand gelijk, want er is niet één manier.

Er moet genoeg content op je website staan, want anders begrijpen zoekmachines niet waar jouw pagina over gaat. Maar wanneer het genoeg is, valt bijna nooit te zeggen. Soms staan er pagina’s op plek 1 in zoekmachines met ‘maar’ 200 woorden, terwijl er soms ook 3.000 woorden nodig zijn om eindelijk op plek 1 te komen. Dit heeft ook sterk te maken met de concurrentie binnen jouw belangrijkste keyword. Ons advies? Houd goed in de gaten met wie je concurreert.

3.1   Een praktisch voorbeeld

Om het wat concreter te maken, geven we graag een praktisch voorbeeld. Stel, je verkoopt in jouw webshop blauwe schoenen en je ziet dat je met dit zoekwoord op plek 5 in de zoekmachines verschijnt. Wat ga je doen om hier plek 1 van te maken?

  1. Begin met kijken naar jouw concurrenten op plek 1 tot en met plek 4. Wat doen zij wat jij niet doet? Of bekijk het anders, wat doen zij beter dan dat jij doet?
  2. Laat iemand anders naar jouw pagina over blauwe schoenen kijken. Welke informatie over de blauwe schoenen mist hij of zij?

Grote kans dat één van jouw conclusies is dat er te weinig tekst op de pagina staat. Zoals al eerder aangegeven: hoe meer tekst, hoe beter een zoekmachine jouw pagina kan begrijpen. Maar aan de andere kant moet de content die je aanbiedt wel waardevol blijven.

Om terug te grijpen naar het voorbeeld: je kan het op jouw pagina over blauwe schoenen wel gaan hebben over rode tractoren, maar dan verlies je jouw websitebezoekers. Deze bezoeker kwam namelijk voor een blauwe schoen en wil niks weten van een rode tractor.

Hoe ga je er dan toch voor zorgen dat je je jouw webpagina gaat voorzien van meer content, zonder dat het zijn waarde en relevantie verliest? Daar gebruiken we een accordion voor, een echte content-boost voor jouw webpagina(‘s).

4.   De accordion

Een accordion, ook wel een uitklapbaar menu genoemd, is de start van jouw gestructureerde pagina bomvol content. Vaak bestaat een accordion uit meerdere secties, waarvan er één actief is en de rest verborgen is. Wanneer een websitebezoeker op één van de secties klikt, klapt het uit en wordt de inhoud ervan zichtbaar. Tegelijkertijd worden de andere secties samengevouwen, waardoor de interface netjes en overzichtelijk blijft.

Op onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van hoe wij een accordion op onze website gebruiken. 

SEO accordion content website

Accordions worden vaak gebruikt om productdetails, lange lijsten of veelgestelde vragen te presenteren die anders veel ruimte zouden innemen op een pagina. Op deze manier wordt de ervaring van jouw gebruikers enorm verbetert. De websitebezoeker is namelijk in staat om alleen de sectie te openen die voor hem of haar relevant is.

Voor de optimalisatie van jouw webpagina is de accordion een enorm handige methode om veel teksten op een gebruiksvriendelijke en overzichtelijke manier ‘weg te stoppen’, zonder dat jouw websitebezoeker veel hoeft te scrollen. Het is dus een echt SEO-kanon, wat jou enorm veel mogelijkheden biedt om nog meer informatie toe te voegen over jouw product.

4.1   Een praktisch voorbeeld

Laten we weer even teruggrijpen naar het voorbeeld: de blauwe schoen. Waar moet je dan aan denken?

  • In welke maten is de blauwe schoen beschikbaar?
  • Waar is de blauwe schoen gemaakt?
  • Wat is het voordeel van de blauwe schoen?
  • Kan ik de blauwe schoen met korting kopen?

Dit zijn zomaar 4 vragen die jouw websitebezoeker kan hebben over de blauwe schoen. Door zowel de vragen als de antwoorden te benoemen, bied je én waardevolle content voor je websitebezoeker én maak je gebruik van long-tail zoekwoorden. Wist je dat long-tail zoekwoorden (blauwe schoenen met korting kopen) 70% van de zoekopdrachten zijn?

Waar wacht je nog op? Maak die accordion aan en begin met schrijven! Plek 1 in Google ligt voor het oprapen.

Dat heb je net gelezen!

5.   SEO uitbesteden aan een specialist?

Wil jij graag aan de slag met SEO, maar kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Bij SERA staan onze specialisten voor je klaar. Wij helpen je graag bij het opzetten en optimaliseren van jouw SEO-strategie, zodat je hoog kan scoren in Google.

Heb je vragen? Neem vooral vrijblijvend contact met ons op.

Geschreven door

Steven Holthuijsen marketing@sera.nl 0172 473 430 Neem contact op
afbeelding contactpersoon

Gecertificeerd in kwaliteit

Onze producten en diensten ontwikkelen wij aan de hand van de modernste richtlijnen, kwalitatieve normeringen en professionele certificeringen

Digitrust ISO 27001
ISAE
Main Software 50
Google Analytics