Bekijk
Eerdere winnaars van FD Gazellen, De Sterkste Schakel Rijnland & EY Entrepreneur of The Year.

Hoe verbeter je het vertoningspercentage in Google Ads?

16-02-2023 5 min leestijd

Alle ins en outs leren over het vertoningspercentage in Google Ads? Lees dan dit artikel.

Het vertoningspercentage is een onderbelicht item in Google Ads. Daar brengen wij graag verandering in. Het is namelijk een belangrijk onderdeel om jouw Google Ads te optimaliseren. Na het toepassen van de juiste zoekwoorden, aantrekkelijke koppen en passende beschrijvingen begint tenslotte het belangrijkste proces: het optimaliseren van je advertenties. In dit artikel vertellen we je alles over het vertoningspercentage.

1. Wat is het vertoningspercentage?
2. Waar kan je het vertoningspercentage zien?
3. Hoe kan je het vertoningspercentage verbeteren?
4. Verschil in vertoningspercentage zoeken vs budget
5. Uitblinken in Google Ads?

1. Wat is het vertoningspercentage?

Het vertoningspercentage is het percentage vertoningen dat de advertentie heeft ontvangen, afgezet tegen het totaal aantal vertoningen dat de desbetreffende advertentie in totaal kan ontvangen. Het totaal aantal mogelijke vertoningen wordt geschat op basis van een groot aantal factoren. Onder deze factoren vallen instellingen met betrekking tot targeting, goedkeuringsstatussen en de kwaliteit van de advertentie.

Het geschatte vertoningspercentage wordt gebaseerd op advertentieveilingen die gedurende de hele dag geanalyseerd worden. Hieronder vallen dus alle advertentieveilingen waar je advertentie weergegeven zou kunnen worden. Dit houdt in dat het vertoningspercentage gevoelig is voor fluctuatie. Daarom is het belangrijk om te onthouden dat je je hierop niet blind staart: het vertoningspercentage kan namelijk flink schommelen over een korte periode.

Echter, het is wel een belangrijk onderdeel om bijvoorbeeld de koers van je concurrenten in de gaten te houden. Er zijn namelijk meerdere filters beschikbaar om het vertoningspercentage in te zien. In dit artikel focussen we ons vooral op het Percentage verloren vertoningen voor Zoeken (positie) en het Percentage verloren vertoningen voor Zoeken (budget). Verderop lichten we de belangrijke verschillen uit tussen deze twee statistieken en geven we essentiële adviezen mee om dit te optimaliseren.

Bovenstaande uitleg verduidelijken we graag met een voorbeeld. Stel, je richt je met je advertenties op ‘Online marketing Alphen aan den Rijn’. Maandelijks wordt er 10.000 keer gezocht naar deze combinatie van zoekwoorden. Jouw advertentie verschijnt 2.000 keer. Dan is het vertoningspercentage 20%.

2. Waar kan je het vertoningspercentage zien?

Nu je weet wat het inhoudt, is het ook handig als je weet waar je het vertoningspercentage kan vinden. Het is namelijk een kolom die Google niet standaard toevoegt aan de tabel. Maar eerst: belangrijk om te weten is dat Google Ads het mogelijk maakt om het vertoningspercentage bij verschillende onderdelen in te zien. Zo kan je het vertoningspercentage zien voor campagnes en advertenties.

Het vertoningspercentage vind je door de volgende stappen toe te passen:

Kies binnen campagnes voor Kolommen >> Kolommen aanpassen >> Concurrentiestatistieken >> vink ‘Verton. perc. voor zoeken’ aan >> vink ‘Percentage verloren vertoningen voor zoeken (posities)’ aan >> vink ‘Percentage verloren vertoningen voor zoeken (budget)’ aan.

3. Verschil in vertoningspercentage positie vs budget

Nu alle kolommen juist ingesteld staan is het belangrijk om het verschil tussen het verloren vertoningspercentage door positie en budget nader te verklaren. Google geeft namelijk aan in hoeveel van de zoekopdrachten jouw advertentie getoond wordt (Verton. perc. voor zoeken). Voor dit voorbeeld gaan we uit van 20%. Dit betekent dat je in 1/5e van de gevallen getoond wordt bij zoekopdrachten naar jouw zoekwoord. Maar je wil dit percentage natuurlijk zo hoog mogelijk hebben. Daarom ga je kijken naar wat je kan toepassen om dit te verbeteren.

Stel dat het Percentage verloren vertoningen voor zoeken (budget) 10% is. Dit interpreteer je op de volgende manier: het ligt voor 10% aan het budget dat je in deze gevallen niet vertoond wordt. Oftewel: bij verhoging van je budget daalt dit percentage en word je in meer zoekopdrachten getoond.

Stel dat het Percentage verloren vertoningen voor zoeken (positie) 70% is. Dit interpreteer je op de volgende manier: het ligt voor 70% aan de advertentierangschikking dat je in deze gevallen niet vertoond wordt. Het verbeteren van de advertentierangschikking lichten we in het volgende onderdeel uit.

4. Hoe kan je het vertoningspercentage verbeteren?

Het verhogen van het vertoningspercentage voor jouw campagne of advertentiegroep is niet zo simpel als het nu gaat lijken. Het vergt namelijk veel inspanning en onderzoek. Het is dan ook een langetermijninvestering. Of dit het waard is? Zeker weten. Want als je niet weet hoe je de kwaliteit van je advertentie kan verbeteren, is het zonde van de tijd en het geld wat je in Google Ads steekt.

We lopen deze optimalisaties door aan de hand van 5 onderdelen:

Accountstructuur

1. Controleer de advertentiegroepen op overkoepelende zoekwoorden, onderwerpen en thema’s. Is hier sprake van? Voeg dit dan samen;
2. Houd per advertentiegroep één landingspagina aan;
3. Check de biedstrategie: klaar voor de volgende fase?

  • Bieden op beginnend account: begin met handmatige CPC en kies voor verbeterde CPC.
  • Na een tijdje geautomatiseerd bieden: klikken maximaliseren (voor zoveel mogelijk traffic naar je website), doelvertoningspercentage (altijd zichtbaar met jouw advertentie = zoveel mogelijk vertoningen. Deze gebruik je als de concurrentie hevig is).
  • Zodra je 5 à 10 conversies hebt gerealiseerd: aantal conversies maximaliseren (op basis van historische data zoveel mogelijk conversies halen).
  • Zodra je 30 conversies hebt gerealiseerd: conversiewaarde maximaliseren (mits er een waarde toegewezen kan worden).

Relevantie advertentie

  • Na eventuele aanpassingen binnen de advertentiegroepen: kloppen de zoekwoorden nog? Probeer hier eventueel te experimenteren met het soort zoekwoord: misschien verlies je veel positie omdat er alleen maar brede zoekwoorden in staan. Experimenteer dus met aanpassingen;
  • Zorg ervoor dat de zoekwoorden zijn verwerkt in de koppen van de advertenties.

Landingspagina

Gaan de zoekwoorden, advertentiekoppen & beschrijvingen over de inhoud van de landingspagina?

  • Zorg ervoor dat belangrijke zoekwoorden terugkomen op de landingspagina;
  • Zorg ervoor dat de buttons duidelijk aanwezig zijn, maar voorkom een overload;
  • Zorg voor een duidelijke call-to-action.

Locatie-instellingen

Om minder vertoningen te verliezen is het belangrijk om wat aan te passen binnen de locatie-instellingen. Zo kun je nauwkeuriger de doelgroep targetten:

  • Verklein de regio waar je in wil targetten;
  • Vergroot de regio ook weer als je merkt dat je meer ‘terrein’ aan het terugwinnen bent.

Veilinggegevens

Belangrijk om in de gaten te houden: verlies je vertoningen omdat de kwaliteit van jouw advertentie achteruitgaat? Of verlies je vertoningen omdat jouw concurrent flink aan de weg aan het timmeren is?

Het ideale scenario is een vertoningspercentage van 100%. Waarom? Je wil natuurlijk dat elke keer als iemand zoekt naar jouw zoekwoord, jouw advertentie ook daadwerkelijk naar boven komt. Echter, dit is niet de realiteit. Wat is dat dan wel? Eerlijk gezegd zien wij vaak vertoningspercentages van lager dan 10%. Maar geen paniek: dit is geen reden om je zorgen te maken. Bij een advertentie die pas net actief is, heeft Google even nodig om dit op waarde te schatten.

5. Uitblinken in Google Ads?

Een goed vertoningspercentage kan het verschil maken tussen gevonden worden en niet gevonden worden. Het is echter maar één van de belangrijke onderdelen van een succesvolle Google Ads-structuur. Wij houden al deze onderdelen goed in de gaten voor onze klanten en optimaliseren dit maandelijks. Zo zorgen we ervoor dat jouw budget op de juiste manier wordt uitgegeven. Benieuwd naar wat SERA voor jou kan betekenen? Neem via marketing@sera.nl contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Geschreven door

Steven Holthuijsen marketing@sera.nl 0172 473 430 Neem contact op
afbeelding contactpersoon

Gecertificeerd in kwaliteit

Onze producten en diensten ontwikkelen wij aan de hand van de modernste richtlijnen, kwalitatieve normeringen en professionele certificeringen

Digitrust ISO 27001
ISAE
Main Software 50
Google Analytics