Bekijk
Eerdere winnaars van FD Gazellen, De Sterkste Schakel Rijnland & EY Entrepreneur of The Year.

Hoe werkt het bouncepercentage in Google Analytics 4?

28-03-2023 5 min leestijd

Wil je het bouncepercentage inzichtelijk krijgen in Google Analytics 4? Lees dan dit artikel.

Ben je bekend met Google Analytics? Dan is het bouncepercentage voor jou vast geen onbekend begrip. Een bounce is een sessie waarbij iemand jouw website verlaat vanaf de landingspagina, zonder verder te klikken. Althans, dit is de originele betekenis van een bounce. Het is de term waar vooral Universal Analytics mee werkte, het oude systeem van Google Analytics wat niet meer aan de privacywetgeving voldoet. Maar hoe werkt het bouncepercentage dan in Google Analytics 4?


1. Wat is het bouncepercentage?
2. Hoe werkt het bouncepercentage in Google Analytics 4?

2.1 Verschil tussen sessies met engagement en het bouncepercentage
2.2 Hoe maak je het bouncepercentage zichtbaar?

3. Wat is een goed bouncepercentage?
4. Tips voor een lager bouncepercentage

4.1 Analyseer de voorbestemde doelgroep
4.2 Bied waardevolle content aan jouw lezer
4.3 Vermijd pop-ups
4.4 Zorg voor relevante interne links
4.5 Richt jouw 404-pagina goed in
4.6 Controleer jouw tekst op grammatica
4.7 Gebruik externe links op de juiste manier
4.8 Voorzie de pagina van rijke content
4.9 Zorg voor de juiste call-to-actions
4.10 Optimaliseer de laadtijd van je website

5. Sparren over werken met Google Analytics?

1.   Wat is het bouncepercentage?

Het bouncepercentage in Google Analytics geeft aan welk percentage van de bezoekers op jouw website slechts één pagina bekijkt en vervolgens de website weer verlaat, zonder verder te klikken naar andere pagina’s. Verschillende websites verklaren de verschillen tussen een hoog en een laag bouncepercentage. Wij vinden dat echter wat kort door de bocht. Werken met Google Analytics is voor elke organisatie anders en percentages langs een meetlint leggen is niet de manier waarop wij werken. De hoogte van jouw bouncepercentage is namelijk niks waard zonder de doelstellingen van jouw organisatie.

Stel, 90% van jouw websitebezoekers wordt beschouwd als bounce, maar de andere 10% zorgt voor de conversiedoelstellingen die jouw organisatie nastreeft. 90% klinkt veel. Daarom zal het al snel bestempeld worden als een ‘te hoog’ percentage, terwijl het juist draait om wat het wél oplevert. Een hoog bouncepercentage kan namelijk verschillende oorzaken hebben. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de website niet aansluit bij de behoeften van de bezoeker, de website traag laadt of dat de inhoud van de pagina niet aansluit bij de zoekintentie. Dit wordt allemaal gemeten in Google Analytics, de gratis webanalyse tool van Google. 

2.   Hoe werkt het bouncepercentage in Google Analytics 4?

Het bouncepercentage was in Universal Analytics een belangrijke statistiek voor veel website-eigenaren. Hiermee kreeg je namelijk inzichtelijk hoeveel bezoekers geïnteresseerd waren in meerdere pagina’s op jouw website. Maar het is wel een oppervlakkig getal; in deze digitale transformatie is het bouncepercentage achterhaald.

Google realiseerde zich dit ook een aantal jaar geleden. Vandaar dat ze het bouncepercentage in een nieuw jasje hebben gestoken middels een sessie met engagement, wat een meer accurate manier van meten kent. Een sessie met engagement wijst er vooral op dat de gebruiker tevreden is met de inhoud van de website of app en de interactie daarop.

  • TIP! Meer weten over de overstap van Universal Analytics naar Google Analytics 4? In ons whitepaper vertellen we waarom het belangrijk is om zo snel mogelijk over te stappen, gaan we in op de reden dat Google deze nieuwe meetmethode heeft ontwikkeld én lichten we enkele waardevolle trends & ontwikkelingen toe.

Download ons handige whitepaper >

2.1   Verschil tussen sessies met engagement en het bouncepercentage

Het verschil tussen sessies met engagement en het bouncepercentage verklaren we middels het volgende voorbeeld:

Stel, jij hebt een webshop voor schoenen. Een potentiële klant zoekt online naar een specifieke blauwe schoen van jouw merk. De websitebezoeker komt op de desbetreffende pagina terecht van de schoen die hij/ zij zoekt. Deze persoon bekijkt daarna alle 5 bijgevoegde foto’s, leest de productomschrijving, bekijkt de stof waarvan het gemaakt is én leest alle 15 reviews die onder de schoen zijn weergegeven. Vervolgens besluit de websitebezoeker er nog een nachtje over te slapen voordat hij/ zij overgaat tot aankoop en sluit hij/ zij na circa 2 minuten de pagina weer. 

  • Universal Analytics zegt over deze situatie het volgende: De websitebezoeker heeft één pagina bezocht en heeft deze ook weer verlaten. Dit is een bounce, ofwel een bezoeker die de site heeft betreden en vervolgens heeft verlaten. Dit deed de bezoeker in plaats van door te gaan met het bekijken van andere pagina’s binnen dezelfde site.
  • Google Analytics 4 zegt over deze situatie het volgende: De websitebezoeker heeft een sessie met engagement gehad omdat hij/ zij langer dan 10 seconden op dezelfde pagina is geweest. Dit is waardevol, want de bezoeker heeft de desbetreffende pagina aandachtig bekeken en is geïnteresseerd in de inhoud.

Het verschil tussen Universal Analytics en Google Analytics 4 is duidelijk: Universal Analytics had deze waardevolle websitebezoeker weggezet onder een bounce, terwijl circa 2 minuten op dezelfde pagina blijven wel degelijk van waarde is voor jou als bedrijf. Dat is dus een belangrijk onderdeel waar Google Analytics 4 zich mee onderscheidt ten opzichte van haar voorganger.

2.2   Hoe maak je het bouncepercentage zichtbaar?

Om het bouncepercentage zichtbaar te maken in rapportages dien je de volgende handelingen uit te voeren:

  1. Levenscyclus -> Acquisitie -> Verkeersacquisitie
  2. Klik rechtsboven op het potlood
  3. Selecteer ‘Waarden’ -> ‘Statistiek toevoegen’ -> ‘Bouncepercentage’ -> ‘Toepassen’
  4. ‘Opslaan’ -> ‘Wijzigingen opslaan in het huidige rapport’

Gelukt! Het bouncepercentage is toegevoegd aan jouw standaardrapport in Google Analytics 4.

Bouncepercentage in Google Analytics 4

3.   Wat is een goed bouncepercentage?

Zoals eerder benoemd, is een goed bouncepercentage niet te koppelen aan een bepaald percentage. Het hangt namelijk samen met een hoop verschillende aspecten, waaronder het doel van de pagina. Een blog is namelijk vaak ingericht om de lezer te voorzien van informatie. Na het lezen van dit artikel is de kans groot dat je deze pagina weer verlaat omdat je voorzien bent van de informatie waar je naar op zoek was. Mocht je dit patroon willen doorbreken, zie hier alle informatie over Google Analytics!

Uit onderzoek van Neil Patel kwamen de volgende gemiddeldes met betrekking tot het bouncepercentage naar voren:

  • Diensten & services: 20%
  • Webshops: 30%
  • Leadgeneratie: 40%
  • Blogs: 50%

Gemiddelde bouncepercentage - Google Analytics

Het is belangrijk om deze percentages in je achterhoofd te houden, maar probeer je er tegelijkertijd niet aan vast te binden. Elke website is uniek. Zelfs elke pagina heeft een ander doel. Daarom is het per pagina van groot belang om de intentie van de lezer te bepalen: willen ze een antwoord op hun vraag? Onderzoeken ze jouw merk? Of hebben ze de intentie om over te gaan tot aankoop? Dat zijn bijvoorbeeld inzichten die het bouncepercentage kunnen beïnvloeden. Elke intentie staat gekoppeld aan andere optimalisaties.

4.   Tips voor een lager bouncepercentage

Wil je graag meer conversies halen uit je pagina’s? Hieronder volgt een waslijst aan tips voor een lager bouncepercentage in Google Analytics. 

4.1   Analyseer de voorbestemde doelgroep

Bepaal van tevoren welke doelgroep je met deze pagina wil aanspreken. Hierbij is het essentieel om de intentie van de lezer te bepalen. Dan kun je de pagina aan laten sluiten op zijn of haar behoeften.

4.2   Bied waardevolle content aan jouw lezer

SEO-pagina’s zijn uiteraard zeer belangrijk, maar het oneindig benoemen van jouw zoekwoord waardeert Google niet. Zorg er daarom voor dat jouw stuk tekst altijd geschreven wordt vanuit het oogpunt dat de lezer een fijne ervaring dient te hebben.

4.3   Vermijd pop-ups

Pop-ups kunnen fungeren als conversiekanon, maar het wekt vaak meer irritatie op dan dat het daadwerkelijk effectief is. Ons advies is dan ook om pop-ups te vermijden. Wil je ze toch gebruiken? Zorg er dan voor dat het niet de gebruiksvriendelijkheid van je website vermindert.

4.4   Zorg voor relevante interne links

Naast een verbetering van je eigen SEO, bevorderen interne links ook de vermindering van jouw bouncepercentage. Door de lezer klik-opties te bieden, maak je de kans kleiner dat de lezer een bounce maakt op jouw website.

4.5   Richt jouw 404-pagina goed in

Een 404-foutpagina is de pagina die verschijnt wanneer een bezoeker een ongeldige link naar je website volgt. Het doel is om de lezer vervolgens niet te laten bouncen. Bied vanaf de 404-pagina dus relevante opties om de lezer op jouw website te houden.

4.6   Controleer jouw tekst op grammatica

Het lijkt heel normaal, maar in de praktijk blijkt dat veel pagina’s meerdere grammaticale fouten bevatten. Dat is niet alleen slordig en onprofessioneel, het zorgt er ook voor dat lezers afhaken.

4.7   Gebruik externe links op de juiste manier

Een externe link is samen met interne links een onderdeel van jouw rijke content, maar er zit wel een verschil in de implementatie hiervan. Bij een externe link is het belangrijk dat deze pagina geopend wordt in een nieuw venster, zodat de lezer jouw website niet verlaat.

4.8   Voorzie de pagina van rijke content

Links maken de pagina op jouw website rijker. Dit is echter niet het enige onderdeel van rijke content. Zo kan je jouw pagina nog een stuk ‘rijker’ maken door afbeeldingen, video’s, audio en pdf-bestanden toe te voegen.

4.9   Zorg voor de juiste call-to-actions

Na het bepalen van de intentie van de doelgroep is het belangrijk om hier ook de juiste conversie-doelen aan te koppelen, om vervolgens te besluiten welke call-to-actions daar het best bij passen.

4.10   Optimaliseer de laadtijd van je website

Niemand is gebaat bij irritaties rondom het laden van een landingspagina. Zorg er daarom altijd voor dat jouw pagina snel laadt. Maak bijvoorbeeld de bestanden van afbeeldingen zo klein mogelijk via handige tools als Squoosh.

5.   Sparren over werken met Google Analytics?

Google Analytics 4 biedt oneindig veel mogelijkheden. Het onder de knie krijgen hiervan is echter een lastig proces. Wil je inzicht krijgen in het bouncepercentage op jouw website en dit in de toekomst verbeteren? Neem vrijblijvend contact met ons op. Onze Google Analytics-experts kunnen zonder twijfel wat voor je betekenen.

Wil jij jezelf wegwijs kunnen maken in deze gratis tool van Google? Volg onze training! Wie weet kun jij jezelf dan straks ook Google Analytics-expert noemen. Handig: lees je alvast in door ons whitepaper te downloaden.

Download ons handige whitepaper >


Geschreven door

Steven Holthuijsen marketing@sera.nl 0172 473 430 Neem contact op
afbeelding contactpersoon

Gecertificeerd in kwaliteit

Onze producten en diensten ontwikkelen wij aan de hand van de modernste richtlijnen, kwalitatieve normeringen en professionele certificeringen

Digitrust ISO 27001
ISAE
Main Software 50
Google Analytics