Sera wint pitch omtrent creatie campagne van het kiezen van de nieuwe kinderburgermeester van Alphen aan den Rijn

Samenwerking van Sera en Creatieve Geesten Bedachten de campagne en hebben deze opgezet, social media opgezet en onderhouden

Diverse marketing bureau’s konden pitchen voor het oppakken van de campagne rondom het kiezen van een nieuwe kinderburgermeester in Alphen aan den Rijn. Dit project heeft als doel om jongere kinderen (rond groep 7) te enthousiasmeren voor de politiek. Ons team heeft een pitch gegeven waarin wij een concept hebben voorgelegd wat het beste en leukste concept is omtrent het kiezen van de nieuwe kinderburgermeester.

Concept aangenomen, maar hoe ziet het concept eruit?

De leidraad van de campagne was de ‘kinderburgermeester’ bus. Een bus bestickert in de stijl die wij voor de campagne hebben vormgegeven. Deze bus ging rond bij alle basisscholen in Alphen aan den Rijn. In de bus mochten de leerlingen uit groep 6 filmpjes maken waarom zij de burgermeester zouden moeten worden. Dit leidde tot een groep die werd geselecteerd voor de selectie dag waar de kinderburgermeester daadwerkelijk gekozen werd. Na deze selectie dag heeft Alphen aan den Rijn een nieuwe kinderburgermeester met de daarbij toebehorende kinderraad en kinderwethouders.

De fases van het project

Het project kende drie fases: bij fase 1 reed er een bus langs verschillende scholen. Hierin konden de kinderen een vlog opnemen en daarin uitleggen waarom zij kinderburgemeester van Alphen aan den Rijn wilde worden. Van alle inzendingen werden de zes kandidaten uitgekozen. Bij fase 2 kregen de zes kandidaten verschillende opdrachten. Zo werd er beoordeeld wie er het beste lintjes door kon knippen, handjes kon schudden en moesten de kinderen een korte speech geven. Daarna werd de eerste kinderburgemeester van de Gemeente Alphen aan den Rijn gekozen. De overige 5 kandidaten zijn kinderwethouder geworden en er is ook een kinderraad opgesteld. In fase 3 komen de kinderburgemeester, kinderwethouders en kinderraad vier keer per jaar bij elkaar om verschillende onderwerpen zoals veiligheid, pesten, sport en natuur te bespreken. Ook mogen ze 1 project kiezen dat uiteindelijk wordt uitgevoerd.

Resultaten 

Binnen deze campagne hebben we de volgende punten vormgegeven in samenwerking met Creatieve Geesten:

  • Logo’s kinderburgermeester en kinderraad
  • Stickers en inrichting van de kinderburgermeester bus
  • Correspondentie naar de scholen (brief met informatie, aanmeldformulier, posters, flyers, toolkit zodat scholen deze uitingen ook makkelijk in hun communicatie kunnen toepassen)
  • De website van kinderburgemeester, kinderraad en kinderwethouders zijn vormgegeven door SERA en Alphens.nl de social media eveneens
  • Diverse uitingen voor en rondom de selectie dag
  • Schoolkrant
  • Diverse uitnodigingen voor de leden van de kinderraad (nieuwjaarsreceptie, save the date, uitnodigen eerste en tweede kinderraadsvergadering)
  • Diverse uitingen voor en rondom de eerste kinderraadsvergadering
  • Social Media kanalen opgezet voor de campagne

Het mooiste resultaat is om te zien hoe wij samen met onze partner, Creatieve Geesten, een campagne van a tot z kunnen verzinnen, opzetten en vormgeven. Wij zijn trots op onze samenwerking!

 

Spreekt dit je aan?

Neem contact op!