Third party cookie-tracking in webbrowsers vallen weg

De online reclamebranche gaat de grootste verandering in ruim tien jaar meemaken.

Adverteerders en reclamebureaus moeten een stap terugnemen in hun marketing vak en weer ouderwets handwerk gaan verzetten. De belangenorganisatie IAB Europe omschrijft het wegvallen van de third party cookie-tracking in webbrowsers als de grootste verandering in tien jaar op het gebied van online reclame.

Het Europese belangenorganisatie publiceert een gids voor zijn achterban om hen te helpen in deze schokkende verandering.

In de loop van volgend jaar zal het niet meer mogelijk zijn om een third party cookies te plaatsen. Dit wat eerder al niet mogelijk was voor ongeveer dertig procent van de webbrowsers vanwege het verhinderen hiervan door Firefox en Apple Safari. Is het nu dus ook niet meer mogelijk op de webbrowser Chrome.

Hiermee is het niet meer mogelijk om te zien welke bezoeker op de website aanwezig is. Er kan dus geen passende reclame getoond worden en evenmin kunnen webwinkels zien welk reclamekanaal het effectiefst is voor hen. Dit omdat de conversieattributie heel lastig aantoonbaar geworden is.

David Goddard: “Als industrie moeten we niet meer proberen om het verlies van third party cookies op te lossen”

Medewerker David Goddard van het Programmatic Trading Committee van IAB vindt dat we dit als industrie moeten laten lopen en het verlies moeten accepteren. Het was te verwachten als je kijkt naar de veranderingen op het gebied van privacyregels wereldwijd. Daarbij komt nog het feit dat Europa hier een voortrekkersrol in speelt.

Het programmatic advertising valt weg en het oude marketing vak komt naar boven. Inlog- en CRM-gegevens, redactioneel contextueel relevante informatie en generieke data, zal weer relevant worden voor de marketeers.

We zien in ons eigen land ook dat de eerste veranderingen al worden doorgevoerd. Zo werden er al verschillende testsessies gehouden bij de publieke omroepen. Zij speelde met een redactionele omgeving in op de reclameproducten die ze te bieden hebben.

Identitymanagementdiensten maken een grote win. De grootschalige kennismaking met deze diensten is nieuw. Ze zijn al langer op de markt, maar met deze verandering zal de relevantie van deze diensten alleen maar toenemen.

Wel zien we dat de helft van alle reclamebudgetten naar mobiele kanalen gaat. En van dit deel is web eigenlijk maar een klein deel. Facebook en Google zijn uiteindelijk toch de platformen waar het meeste budget naar toegaat. De gebruikers van deze netwerken zijn al ingelogd en dus akkoord gegaan met de privacyregels. Daarom werken beide partijen met first party data waar minder mee zal veranderen.

Bron: https://www.emerce.nl/nieuws/iab-europe-publiceert-gids-cookieloze-wereld

 

 

 

Spreekt dit je aan?

Neem contact op!