Bekijk
Eerdere winnaars van FD Gazellen, De Sterkste Schakel Rijnland & EY Entrepreneur of The Year.

Van concept tot product: content gericht op de gebruiker

21-09-2022 5 min leestijd

Nu je een sterk idee hebt over jouw merk en je doelgroep hebt bepaald, is het tijd voor content!

In het vorige deel van ‘Van concept tot product’ hebben we weer een hoop besproken. Zo kwamen het gebruikersonderzoek, de magische reis door de supermarkt en het designen van de website (op basis van je unieke huisstijl en merk-DNA) aan bod. Maar hoe zit het met de content op je website? Kortom: hoe pak je het voorbereiden van content en het vullen van je website aan?

Bij de ontwikkeling van een nieuwe website creëer je een design dat past bij jouw organisatie en kijk je naar de technische functionaliteiten die gebouwd moeten worden. Hiermee is een website alleen nog niet klaar voor livegang. Waarom niet? Nou, er mist dan nog een essentieel onderdeel op je website: content.

Werk aan de winkel

Dit is het beste te vergelijken met een winkel. Stel je koopt een pand. Dan maak je vervolgens een indeling en richt je het in. Bij oplevering van het pand staan alle schappen klaar, de bewegwijzering is aanwezig, de kassa’s werken en de medewerkers zijn bekend met de werkwijze. Voordat de winkel open kan, moet je de producten gereedmaken en de schappen vullen.

Bij een website is dit hetzelfde. Je bedenkt een indeling voor de website en levert het ingericht op. Alle functionaliteiten zijn aanwezig en de medewerkers zijn getraind in het gebruik van de systemen. Voordat de website live kan, moeten de medewerkers aan de slag met het gereedmaken van alle content: fotografie, teksten, video’s en links.

Het creëren van deze content kost vaak enkele weken. Een tip van SERA: onderschat dit onderdeel niet. Doordat de content betrekking heeft op meerdere functies binnen een organisatie (marketingmanager, sales, directie, etc.), kost het behoorlijk wat tijd om alle input te verzamelen.

Schrijven, schrijven en nog eens schrijven

Ja. Een groot onderdeel van websitecontent is tekst. Kijk maar naar dit artikel. Je hoopt op een plaatje, maar er is toch ook veel tekst. Veel van wat we willen vertellen en overbrengen aan onze doelgroep doen we met tekst. Je wil duidelijk maken hoe leuk jouw organisatie is en hoe leuk het is om zaken met jouw organisatie te doen. Maar hoe vertel je dat?

In-content-afbeelding.png

Hiervoor start je met het uitwerken van een sitemap. Bij het ontwikkelen hiervan kruip je in jouw doelgroep en bedenk je aan welke content de doelgroep behoefte heeft. En niet te vergeten: waar op de website gaat de bezoeker op zoek naar deze content? Vervolgens kun je gaan bepalen welke pagina’s er allemaal moeten komen en wat daar verteld moet worden. Onze marketeers en copywriters zijn dan ook druk bezig geweest om middels SERA’s tone-of-voice passende content te schrijven.

Beeldende content?

Heb je de teksten zo geschreven dat ze de juiste snaar weten te raken? Dan moet er natuurlijk ook beeld bij komen. In deze fase ga je al het bestaande beeldmateriaal inventariseren en onderzoek je voor welke delen nieuw beeldmateriaal nodig is. Denk aan foto’s van het personeel, sfeerfoto’s, afbeeldingen bij cases en beelden voor op de landingspagina’s. Hiervoor gingen we samen met onze eigen designers aan de slag!

Vullen. Testen. Corrigeren. Nog eens testen. En dat misschien wel 10x

Na het ontwikkelen van de teksten en beelden start je met het vullen van jouw nieuwe website. Daarna is het tijd voor de eerste test. Hoe ziet die tekst er op mijn website uit? Komen de beelden mooi uit? Zijn er aanpassingen nodig? We verklappen alvast: het blijft écht niet bij deze eerste test.

De testfase is dan ook de fase waar je veel tijd mee kwijt bent. Een tip van SERA: zorg dat je de website nooit alleen test. Niets is zo fijn om even met je mede-marketeers of designers te kunnen sparren over de look en feel die je zojuist gecreëerd hebt op de website. En je mag het best weten… deze fase kostte bij ons zo’n 8 weken!

Zodra je zo’n 5 keer heen en weer bent gegaan tussen nieuwe content plaatsen en testen bij je collega’s, is het minstens net zo belangrijk dat je gaat testen bij jouw doelgroep. Wie kan jou immers beter vertellen of je het goed hebt gedaan dan jouw eigen (toekomstige) websitebezoekers?

Wij hebben dan ook een aantal onafhankelijke individuen uit onze doelgroep gevraagd een aantal verschillende opdrachten uit te voeren op onze website. Denk hierbij aan de volgende opdrachten:

Kortom: onderschat dit proces niet en reserveer tijd, tijd en nog eens tijd!

Geïnspireerd geraakt door ons verhaal?

Ga vooral zelf aan de slag! Kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact met ons op. We kijken graag wat we voor jou kunnen betekenen.

Geschreven door

Wietske Hertogh Marketing@sera.nl +31 172 473 430 Neem contact op
afbeelding contactpersoon