Bekijk
Eerdere winnaars van FD Gazellen, De Sterkste Schakel Rijnland & EY Entrepreneur of The Year.

MH Hydraulics

Honderdduizend onderdelen in één overzicht

Als hydraulische groothandel en reparatiebedrijf heeft MH Hydraulics meer dan honderdduizend onderdelen in het assortiment. Zo’n uitgebreid assortiment vraagt natuurlijk om een overzichtelijk en efficiënt systeem, waarbij het voor MH Hydraulics én de klanten makkelijk moet zijn om benodigde onderdelen te vinden en direct te bestellen. Wat deed SERA precies?

  • Vastleggen van onderdelen en stuklijsten in de enterprise resource planning van SERA.
  • Ontwikkeling webshop waar klanten direct vanaf tekeningen kunnen bestellen.
  • Realtime koppeling tussen voorraad en online verkoop.

Direct vanaf een tekening bestellen

We startten met het inzichtelijk maken van alle onderdelen. We hebben hierbij gebruik gemaakt van de technische tekeningen van alle pompen en motoren die beschikbaar waren. Bij iedere tekening hoorde een stuklijst van de onderdelen. Hiermee konden we motoren en pompen tot aan de laatste schroef kan ontleden. Dit bracht ons team op een idee: wat als je de onderdelen direct vanaf de tekeningen en bijbehorende stuklijsten kunt bestellen?

Een realtime koppeling tussen voorraad en verkoop

Een leuk idee, direct vanaf tekeningen bestellen, maar hoe ga je dat technisch opbouwen? Samen met MH Hydraulics hebben we alle onderdelen georganiseerd en stuklijsten aangemaakt. Vervolgens ontwikkelden we een OCR-programma dat afbeeldingen uit kan lezen. Hiermee is het mogelijk om technische tekeningen te uploaden en met pin-pointing producten op de juiste positie in de juiste tekening te kunnen plaatsen. 

SERA-website-1296px breed-MH-1.png


Het resultaat? Een webshop waarin alle onderdelen, die MH Hydraulics in het assortiment heeft, op een overzichtelijke en efficiënte wijze in kaart zijn gebracht. Klanten kunnen de onderdelen direct vanaf de tekeningen en bijbehorende stuklijsten bestellen. Zo gaat het in de praktijk ook:

Een monteur is bezig met de reparatie van een hydraulische pomp. Hij schroeft de pomp uit elkaar en ziet dat een ring olie lekt. Op de fysieke locatie haalt hij de pomp uit elkaar: hij zoomt in, gaat van stuklijst naar stuklijst en weet precies welk onderdeel op welke plek vervangen moet worden. Dit is precies wat deze monteur vervolgens in de webshop van MH Hydraulics kan doen. Hierdoor kan hij heel gericht bestellen, zonder ook maar iets af te weten van artikelnummers.

SERA-website-1296px breed-MH-2.png

Met een integratie van de webshop en het ERP-systeem (Navision) is er tevens een realtime koppeling tussen voorraad en verkoop gemaakt. Hiermee hebben de klanten niet alleen het gemak van snel een onderdeel vinden, maar weten ze precies of dit onderdeel ook op voorraad is en of het geleverd kan worden.

  • MH Hydraulics besteedt tevens haar marketing uit aan SERA Business Design. Benieuwd wat we op dat gebied voor ze deden? Lees hier meer >

 

Developer, SERA Business Design

“MH Hydraulics gebruikt inmiddels al meer dan 10 jaar de software van SERA voor hun webshop. Samen met MH proberen we dé innovatieve koploper te zijn in de hydraulische sector.”

- Tom Groen

Developer, SERA Business Design



Vragen over deze case?

We zouden uren over deze uitdagende case kunnen vertellen, maar dan zou deze pagina veel te lang worden. Mocht je nog vragen hebben over deze case, dan kun je contact met ons opnemen. We vertellen je graag alles wat je wilt weten!