Bekijk
Eerdere winnaars van FD Gazellen, De Sterkste Schakel Rijnland & EY Entrepreneur of The Year.

Sluipmoordenaar ontmaskerd: waarom een carrousel niet werkt

10-08-2022 7 min leestijd

De populaire carrousel blijkt een echte sluipmoordenaar voor je website. Waarom? Dat lees je hier.

Een carrousel of (feature content) slider. Tegenwoordig hebben of willen veel organisaties er één op hun website. Het liefst ook nog op de homepagina. Deze automatische diavoorstelling met afbeeldingen, reclameteksten en CTA-buttons, is voor veel organisaties namelijk de ideale oplossing om verschillende soorten content bij klanten te brengen. Toch? Nou, wat ons betreft niet.

Unfair populair

Het klinkt nogal als een zware term, ‘sluipmoordenaar’. Als de carrousel zo slecht is, waarom is hij dan zo populair? Simpel. Met een carrousel houd je zo veel mogelijk mensen tevreden; de sales afdeling kan hun aanbieding kwijt, HR kan een vacature aanprijzen en customer service kan er nog snel even een review bijzetten. Kortom: met een carrousel kun je zo veel mogelijk content delen, zonder al te veel ruimte in beslag te nemen.

Een carrousel op je website betekent dus ook dat je niet hoeft te beslissen over welke content het belangrijkst is. En dat is waar het misgaat. Het is namelijk essentieel dat je op je website laat zien wat écht belangrijk is, zeker op de homepagina. We hebben het dan over wat belangrijk is voor de klant, niet voor sales, HR of customer service. Welke meerwaarde biedt jouw organisatie de klant nu echt? Dat is wat het uitgangspunt zou moeten zijn. Op iedere pagina.

De mythe van het above-the-fold design

Wat ook meespeelt is dat het de laatste jaren een trend is om ervoor te zorgen dat een klant niet hoeft te scrollen op een website. Dit heet een above-the-fold design. In zo’n above-the-fold design is er niets zo fijn als een bulk content op elkaar stapelen. Het zal je dan ook niet verbazen dat dit design gebaseerd is op kranten en tijdschriften. In beide gevallen wordt de belangrijkste informatie zo hoog mogelijk geplaatst.

De trend is niet geheel irrelevant; de kans dat een bezoeker alles in de fold leest is groter dan dat ze de informatie daaronder lezen. Het is alleen niet zo dat een bezoeker helemaal niet meer scrolt. We zijn inmiddels wel gewend aan ‘lekker scrollen’. Vooral mobiele bezoekers zijn hier snel mee. Sommige social media (TikTok en Instagram bijvoorbeeld) zijn daar zelfs helemaal op gebouwd. Bovendien verschilt wat een websitebezoeker in de fold ziet per apparaat. Een écht above-the-fold design, is dus een mythe.

Wat de carrousel je kost

Carrousels veroorzaken ook een bijzonder fenomeen: Banner Blindness. Mensen negeren, bewust of onbewust, banners. Vooral wanneer ze direct geconfronteerd worden met een kermis aan drukke, schreeuwerige en bewegende content. Hoe zonde is het als je deze banner gebruikt zodat je méér content kwijt kan, maar de bezoeker vervolgens alleen maar méér content negeert?!

Zoals gewoonlijk hoef je ons niet op ons woord te geloven. Er zijn namelijk meerdere onderzoeken gedaan naar de werking van carrousels, zoals deze van de Notre Dame University. Om je een hoop leeswerk te besparen, hebben we voor je op een rijtje gezet wat je misloopt wanneer je op je website een carrousel gebruikt:

  • Je hebt minder engagement met je bezoekers;
  • Je krijgt minder kliks op links, buttons en formulieren;
  • Je wordt over het hoofd gezien door leads;
  • Je SEO gaat achteruit;
  • Je vermindert de snelheid van je website;
  • Je zorgt voor een verminderde gebruiksvriendelijkheid;
  • Je verliest de aandacht van je bezoeker;
  • Je loopt klauwen met geld mis.

Direct de deur uit?

Moet je al je carrousels nu direct op straat zetten? Niet altijd. Er zijn absoluut gevallen waarin de carrousel een goede optie is. De automatische slideshow is een perfecte optie voor content die de gebruiker zou mogen missen. Bij foto’s van een evenement bijvoorbeeld, of een kijkje achter de schermen. Zolang je hierbij de controle bij de bezoeker houdt, is er niks mis met een carrousel.

Ons advies: zorg ervoor dat bij het gebruiken van een carrousel, de prioriteit altijd bij de gebruiksvriendelijkheid van je website ligt. Laat de bezoeker zélf doorklikken. Zo komt de informatie nooit te snel of te langzaam.

Een speelse twist die werkt

Hebben we je overtuigd, maar wil je vanuit een grafisch oogpunt toch graag wisselende content tonen met een speelse twist? Ons alternatief: speel met contrasten, vormen en ruimte in je statische banners. Op deze manier houd je de website speels, kun je veel verschillende content kwijt én creëer je tegelijkertijd rust. Zo voorkom je Banner Blindness. Win-win dus!

Let op: bij het maken van statische banners is het belangrijk om content te plaatsen die de bezoeker verwacht op jouw website. Wat willen de bezoekers zien? Wat willen zij weten? Waar moet hun aandacht naar toe? Eén goede aandachttrekker is altijd beter dan een wirwar aan informatie. Met andere woorden: ken je bezoeker. En stuur diens aandacht naar het gedeelte van je website dat het meest relevant is.

Ben je (net als wij) eigenwijs en een beetje rebels? Denk je dat een carrousel op jouw website de uitzondering op de regel is? Bewijs ons het tegendeel! Wij gaan graag de uitdaging met je aan – laten we de carrousel samen eens testen.

Geschreven door

Max van Weenen info@sera.nl 0172 473 430 Neem contact op
afbeelding contactpersoon