Bekijk
Eerdere winnaars van FD Gazellen, De Sterkste Schakel Rijnland & EY Entrepreneur of The Year.

De overstap van Universal Analytics naar Google Analytics 4

11-05-2022 4 min leestijd

Wat kun je verwachten en waar moet je je op voorbereiden?

Zoals je wellicht voorbij hebt zien komen, gaat Google een grote overstap maken van Universal Analytics naar Google Analytics 4. We houden je de komende tijd op de hoogte van de ontwikkelingen en bereiden je langzaamaan voor op de overstap.

Wanneer vindt de overgang plaats?

Vanaf 1 juli 2023 verwerken de properties van Universal Analytics geen gegevens meer. Dit betekent dat er geen data meer binnenkomt op jouw omgeving. Na 1 juli 2023 heb je nog minimaal 6 maanden toegang tot je data in Universal Analytics. Er komt alleen dus na 1 juli 2023 geen nieuwe data meer bij.

Wil jij ook daarna nog jouw websitedata inzien én dit met historische data kunnen vergelijken? Dan is het belangrijk dat je zo snel mogelijk overgaat naar Google Analytics 4 (GA4). Hoe eerder je begint met data verzamelen, hoe beter. Heb je nog geen GA4 en denk je hier hulp bij nodig te hebben? De marketeers van SERA regelen dit maar al te graag voor je! 

Laat ons je helpen om over te stappen naar GA4 >

Waarom gaat Universal Analytics over op Google Analytics 4?

De overstap naar Google Analytics 4 is meer dan een simpele update. Het is een compleet nieuwe meetmethode van hoe je websiteverkeer en inspanningen voor online marketing gemeten worden. Dit betekent dat je helemaal opnieuw moet beginnen met het verzamelen van data in deze nieuwe versie, want de gegevens kun je niet omzetten.

De reden dat Google met een nieuwe versie komt, is dat de oude versie (Universal Analytics) niet meer voldoet aan alle eisen. Niet ieder apparaat waarmee een bezoeker een website zou kunnen bezoeken is bijvoorbeeld te volgen. Zo ziet een Google Analytics-gebruiker in sommige gevallen niet of iemand de website wel of niet organisch bezoekt. Ook achterhalen of iemand na een websitebezoek de app downloadt en of hij/zij via deze app een aankoop doet, is niet mogelijk. Met de nieuwste versie van Analytics kan dit wel.

Bovendien is het een nadeel van de oude versie dat de klantreis niet te volgen is. GA4 houdt hier wel rekening mee. Deze versie gebruikt meerdere methoden om te identificeren in welke fase van de klantreis iemand zich bevindt. Bijvoorbeeld aan de hand van het gebruikers-ID of door middel van het Google-account van de gebruiker.

Ten slotte is deze overstap vooral belangrijk voor Google om nog beter te voldoen aan de Europese wetgeving op het gebied van privacy. Met Google Analytics 4 worden alle gegevens standaard anoniem verzameld en worden er geen cookies meer gebruikt. Let op: dit betekent niet direct dat je geen cookiebanner meer nodig hebt (andere tools op jouw website maken namelijk nog steeds gebruik van cookies).

Wat is het verschil tussen Universal Analytics en Google Analytics 4?

Het grootste verschil tussen de huidige en nieuwe versie van Google Analytics is de manier van meten. Waar Universal Analytics (de huidige versie) sessies vertoont, laat GA4 events zien. In andere bewoordingen: Universal Analytics gebruikt het session-based data model en GA4 het event-driven data model.

Een korte samenvatting hiervan: het session-based data model koppelt sessies aan gebruikersdata, die Google verzamelt door middel van cookies en browserinstellingen. Omdat het echter steeds vaker voorkomt dat websites ‘single page’ zijn, is deze manier van meten niet altijd efficiënt. Het event-driven data model koppelt sessies en paginaweergaven daarom los van elkaar. GA4 meet in plaats daarvan een serie van events. Bij elk event wordt er informatie doorgegeven via parameters. Voorbeelden van standaard events die GA4 doormeet, zijn scrolldiepte en downloads.

HELP! Moet ik nu iets doen?

Ja! Universal Analytics moet zo snel mogelijk overgezet worden naar Google Analytics 4, liever gister dan vandaag. Staat jouw GA4 al wel live, maar heb je verdiepende informatie nodig? Laat SERA je helpen! 

In 2023 organiseren wij verschillende trainingsdagen waar we de diepte ingaan wat betreft GA4. Het gaat om 2 trainingen, opgedeeld in 2 verschillende dagen. Elke training duurt 1 dagdeel (ochtend of middag) en bestaat uit een combinatie van diepgaande informatie en interactieve momenten. Naast dat wij informatie en kennis delen over GA4, ga je ook zelf aan de slag met het maken van rapporten en het opstellen van maatwerkrapporten. 

Ook liever gister dan vandaag starten met Google Analytics 4? Meld je snel aan via het volgende formulier.

Geschreven door

Steven Holthuijsen marketing@sera.nl 0172 473 430 Neem contact op
afbeelding contactpersoon

Gecertificeerd in kwaliteit

Onze producten en diensten ontwikkelen wij aan de hand van de modernste richtlijnen, kwalitatieve normeringen en professionele certificeringen

Digitrust ISO 27001
ISAE
Main Software 50
Google Analytics