Bekijk
Eerdere winnaars van FD Gazellen, De Sterkste Schakel Rijnland & EY Entrepreneur of The Year.

De overstap van Universal Analytics naar Google Analytics 4

11-05-2022 4 min leestijd

Wat kun je verwachten en waar moet je je op voorbereiden?

Zoals je wellicht voorbij hebt zien komen, gaat Google een grote overstap maken van Universal Analytics naar Google Analytics 4. We zullen jullie de komende tijd op de hoogte houden van de ontwikkelingen en jullie langzaamaan voorbereiden op de overstap.

Wanneer vindt de overgang plaats?

Vanaf 1 juli 2023 verwerken de property’s van Universal Analytics geen gegevens meer. Dit betekent dat er geen data meer binnenkomt op jouw omgeving. Na 1 juli 2023 heb je nog minimaal 6 maanden toegang tot je data in Universal Analytics. Er komt alleen dus na 1 juli 2023 geen nieuwe data meer bij.

Om ervoor te zorgen dat jij ook daarna nog jouw websitedata kan inzien en dit met historische data kan vergelijken, maken wij voor al onze websiteklanten van wie wij de Google Analytics in beheer hebben, kosteloos een Google Analytics 4 property aan.

Heb jij jouw website niet bij ons in beheer of jouw Google Analytics extern geregeld, maar wil je wel alvast een Google Analytics 4 aan laten maken? Neem dan contact op met onze marketeers.

Laat ons je helpen om over te stappen naar GA4 >

Waarom gaat Universal Analytics over op Google Analytics 4?

De overstap naar Google Analytics 4 is meer dan een simpele update. Het is een compleet nieuwe meetmethode van hoe je websiteverkeer en inspanningen voor online marketing gemeten worden. Dit betekent dat je helemaal opnieuw moet beginnen met het verzamelen van data in deze nieuwe versie, want de gegevens kun je niet omzetten.

De reden dat Google met een nieuwe versie komt, is dat de oude versie (Universal Analytics) niet meer voldoet aan alle eisen. Niet ieder apparaat waarmee een bezoeker een website zou kunnen bezoeken is bijvoorbeeld te volgen. Zo ziet een Google Analytics-gebruiker in sommige gevallen niet of iemand de website wel of niet organisch bezoekt. Ook achterhalen of iemand na een websitebezoek de app downloadt en of hij/zij via deze app een aankoop doet, is niet mogelijk. Met de nieuwste versie van Analytics kan dit wel.

Bovendien is het een nadeel van de oude versie dat de klantreis niet te volgen is. GA4 houdt hier wel rekening mee. Deze versie gebruikt meerdere methoden om te identificeren in welke fase van de klantreis iemand zich bevindt. Bijvoorbeeld aan de hand van het gebruikers-ID of door middel van het Google-account van de gebruiker.

Ten slotte is deze overstap vooral belangrijk voor Google om nog beter te voldoen aan de Europese wetgeving op het gebied van privacy. Met Google Analytics 4 worden alle gegevens standaard anoniem verzameld en worden er geen cookies meer gebruikt. Let op: dit betekent niet direct dat je geen cookiebanner meer nodig hebt (andere tools op jouw website maken namelijk nog steeds gebruik van cookies).

Wat is het verschil tussen Universal Analytics en Google Analytics 4?

Het grootste verschil tussen de huidige en nieuwe versie van Google Analytics is de manier van meten. Waar Universal Analytics (de huidige versie) sessies vertoont, laat GA4 events zien. In andere bewoordingen: Universal Analytics gebruikt het session-based data model en GA4 het event-driven data model.

Een korte samenvatting hiervan: het session-based data model koppelt sessies aan gebruikersdata, die Google verzamelt door middel van cookies en browserinstellingen. Omdat het echter steeds vaker voorkomt dat websites ‘single page’ zijn, is deze manier van meten niet altijd efficiënt. Het event-driven data model koppelt sessies en paginaweergaven daarom los van elkaar. GA4 meet in plaats daarvan een serie van events. Bij elk event wordt er informatie doorgegeven via parameters. Voorbeelden van standaard events die GA4 doormeet, zijn scroll-diepte en downloads.

HELP! Moet ik nu iets doen?

Ben je klant bij SERA? Dan hoef je niks te doen. Zoals eerder vermeld, maken wij voor al onze websiteklanten van wie wij de Google Analytics in beheer hebben, kosteloos een Google Analytics 4 property aan.

In het komende jaar nemen we jou via deze blog stapsgewijs mee in Google Analytics 4 en geven we je met regelmaat tips & trucs om hiermee aan de slag te gaan. Te zijner tijd zullen wij ook trainingen aanbieden. Voor nu nog even met de benen omhoog dus.

Heb jij jouw website niet bij ons in beheer of jouw Google Analytics extern geregeld? Maak dan GA4 aan. Mocht je hier hulp bij kunnen gebruiken, neem dan contact met op met onze marketeers.

Laat ons je helpen om over te stappen naar GA4 >