Bekijk
Eerdere winnaars van FD Gazellen, De Sterkste Schakel Rijnland & EY Entrepreneur of The Year.

Dit zijn de beste Marketing Automation tools van dit moment

09-08-2023 4 min leestijd

Ontdek hoe jij jouw marketinginspanningen naar een hoger niveau tilt met Marketing Automation tools.

Als je in de wereld van digitale marketing stapt, zal je al snel ontdekken dat er een overvloed aan tools is die je kan gebruiken om je werk efficiënter en effectiever te maken. Eén van de meest krachtige soorten tools die je kunt inzetten, zijn Marketing Automation tools. Maar met zoveel opties om uit te kiezen, welke zijn dan de beste? In deze blog duiken we in de beste Marketing Automation tools van dit moment. Zo kun jij je marketinginspanningen naar een hoger niveau tillen!

1. Wat is Marketing Automation?
2. Wat zijn de voordelen van Marketing Automation?

2.1 Tijdbesparing
2.2 Meetbaarheid van resultaten
2.3 Efficiëntie
2.4 Lead nurturing
2.5 Personalisatie

3. Welke Marketing Automation tools zijn er?

3.1 HubSpot
3.2 Mailchimp
3.3 Brevo (voorheen Sendinblue)
3.4 Spotler

4. Aan de slag met Marketing Automation

1.   Wat is Marketing Automation?

Voordat we de beste Marketing Automation tools gaan bespreken, is het goed om stil te staan bij wat Marketing Automation precies is. Marketing Automation is het proces waarbij software en technologie worden gebruikt om repetitieve marketingtaken te automatiseren en te stroomlijnen. Denk hierbij aan het automatisch versturen van e-mails, het beheren van social media accounts en het analyseren van klantgedrag.

Het doel van Marketing Automation is om tijdrovende taken te automatiseren, zodat je meer tijd kunt besteden aan strategie en creativiteit. Dit maakt het weer mogelijk om jouw doelgroep efficiënter en effectiever te bereiken om zo de betrokkenheid van jouw doelgroep te vergroten. Dankzij Marketing Automation kun je als marketeer namelijk gepersonaliseerde en relevante berichten sturen naar de juiste mensen op het juiste moment, afgestemd op hun gedrag, interesses en voorkeuren. Hierdoor voelt de klant zich beter begrepen en is de kans groter dat hij of zij uiteindelijk overgaat tot een aankoop.

2.   Wat zijn de voordelen van Marketing Automation?

Marketing Automation biedt tal van voordelen om jouw processen te automatiseren en betere resultaten te behalen, ongeacht de grootte van jouw organisatie. We zetten de belangrijkste voordelen voor je op een rij. 

2.1   Tijdbesparing

Eén van de belangrijkste voordelen van Marketing Automation is dat het je tijd bespaart. Veel tijd. Er zijn namelijk aardig wat routinematige marketingtaken die je kunt automatiseren. Denk aan het versturen van e-mails, het plaatsen van social media berichten en het opvolgen van leads. Zo houd je meer tijd over voor andere belangrijke zaken, zoals strategieontwikkeling, contentcreatie en klantenservice. Bovendien zorgt automatisering voor consistentie in je marketingactiviteiten. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je een e-mail vergeet te sturen of een social media post vergeet te posten. Alles wordt automatisch en op tijd uitgevoerd.

2.2   Meetbaarheid van resultaten

Marketing Automation tools bieden uitgebreide analysemogelijkheden, wat waardevolle inzichten oplevert. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel mensen je e-mails openen, op je links klikken, je website bezoeken, en ga zo maar door. Met een paar klikken meet je de effectiviteit van je marketinginspanningen en kun je de customer journey verder specificeren. Dit is een non-stop proces, waarbij je constant bijhoudt hoe leads zich door de funnel bewegen. Door dit te blijven optimaliseren, kan jij je inspanningen richten op wat écht werkt. Dat zorgt er weer voor dat je jouw return on investment (ROI) verbetert en dat je beter geïnformeerde beslissingen neemt.

2.3   Efficiëntie

Efficiëntie is een ander groot voordeel van Marketing Automation. Door je marketingprocessen te automatiseren, kan je meer doen met minder. Je kan bijvoorbeeld één e-mailcampagne opzetten en deze naar duizenden mensen sturen, in plaats van individuele e-mails te sturen naar al deze mensen. Dit betekent dat je meer leads kan bereiken en meer resultaten kan behalen zonder extra inspanning of kosten. Het maakt je marketinginspanningen schaalbaarder en effectiever. Waarom dat fijn is? Je kunt zo sneller inspelen op veranderingen in de markt en je bent beter in staat om je marketingdoelen te behalen.

2.4   Lead nurturing

Met Marketing Automation houd je als marketeer jouw leads warm gedurende de gehele customer journey. Hoe? Marketing Automation maakt het mogelijk om middels geautomatiseerde workflows gerichte berichten te versturen op basis van specifieke triggers. Denk aan het downloaden van een e-boek of het halen van je zwemdiploma, wat een voorbeeld is uit onze recreatiesoftware Dataduiker. Door het automatisch opvolgen van leads en het bieden van relevante content, vergroot je de kans dat een potentiële klant uiteindelijk overgaat tot een aankoop.

2.5   Personalisatie

Personalisatie is cruciaal in de huidige marketingwereld. Mensen verwachten dat merken hen begrijpen en relevante content leveren. Met Marketing Automation kan je aan deze verwachtingen voldoen én je klantrelaties verbeteren. Je kunt namelijk segmenten van je doelgroep identificeren en vervolgens gepersonaliseerde content creëren, gebaseerd op het gedrag en de interesses van je klanten. Dit betekent dat je de juiste boodschap naar de juiste persoon op het juiste moment kan sturen. Zo zorg je voor een betere klantervaring en een hogere conversie.

3.   Welke Marketing Automation tools zijn er?

Zoeken naar de juiste Marketing Automation tool(s) is best een uitdaging. Er zijn tegenwoordig namelijk tientallen tools die jou kunnen helpen bij het automatiseren en stroomlijnen van je marketingactiviteiten. Omdat het lastig kan zijn om de juiste keuze te maken, hebben wij een lijst met de populairste Marketing Automation tools van dit moment voor je gemaakt.

3.1   HubSpot

Als je op zoek bent naar een alles-in-één marketing-, sales- en serviceplatform, dan is HubSpot mogelijk een interessante optie voor jou. HubSpot is een toonaangevend platform voor Marketing Automation. Het biedt een breed scala aan functies, waaronder e-mail marketing, social media management, CRM (Customer Relationship Management) en analyse.

  • Voordeel: Het is een gebruiksvriendelijke tool, zelfs voor niet-technische gebruikers. Met zijn intuïtieve interface en uitgebreide ondersteuning kun je snel aan de slag en resultaten behalen.
  • Nadeel: Het is geen heel flexibele tool. Zo worden gebouwde integraties kant-en-klaar geleverd en moet je voor aanpassingen altijd naar HubSpot zelf.

3.2   Mailchimp

Mailchimp begon ooit als een e-mailmarketingtool, maar heeft zich door de jaren geen ontwikkeld tot een alles-in-één marketingplatform. Het biedt functies voor e-mailcampagnes, Marketing Automation, CRM, advertentiebeheer en rapportage.

  • Voordeel: Het is een gebruiksvriendelijke tool. Zelfs als je geen technische kennis hebt, kun je met de drag-and-drop editor snel een professioneel ogende nieuwsbrief maken.
  • Nadeel: Het is tijdrovend. Sommige elementen kun je bijvoorbeeld niet dupliceren en alles in het Engels. Daarnaast ervaart het tegenwoordig veel problemen met de AVG en regels rondom privacy.

3.3   Brevo (voorheen Sendinblue)

Brevo ging lang door het leven als Sendinblue, maar is sinds mei 2023 overgestapt op de naam Brevo. Brevo is een Marketing Automation platform dat voornamelijk bekend staat om zijn uitgebreide e-mailmarketingmogelijkheden. Het biedt een reeks tools en functies waarmee bedrijven e-mailcampagnes kunnen maken, versturen en beheren, evenals andere marketingactiviteiten kunnen automatiseren.

  • Voordeel: Brevo is een tool waar wij van SERA veel ervaring mee hebben. Veel van onze Dataduiker-klanten maken hier dagelijks gebruik van en ervaren dit als zeer prettig! Het is makkelijk te gebruiken, ook voor niet-technische gebruikers. De achterkant is overzichtelijk en went snel door zijn herkenbare interface.
  • Nadeel: Je kan geen uitgebreide e-mail campagnes draaien en alles is Engelstalig. Gelukkig heeft SERA hier een goed alternatief voor: Spotler!

3.4   Spotler

Spotler is één van SERA’s trouwe partners. Het biedt een geavanceerde e-mailmarketingoplossing waarmee jij als gebruiker professionele e-mails kan ontwerpen en versturen. De focus ligt op het ondersteunen van bedrijven bij het opzetten van effectieve en gepersonaliseerde marketingcampagnes, het genereren van leads en het bevorderen van klantbetrokkenheid. Hierbij kun je gebruikmaken van functies als personalisatie, segmentatie, enquêtes, A/B-testen en geautomatiseerde campagnes.

  • Voordeel: Het is gebruiksvriendelijk, zeker met de nieuwe drag-and-drop editor die Spotler in juni 2023 introduceerde. Dankzij zijn herkenbare interface wennen de functionaliteiten snel. Ook heb je de mogelijkheid om uitgebreide funnels te bouwen. Denk bijvoorbeeld aan een loyaliteitscampagne, leadgeneratie, verlaten winkelwagen, welkomstcampagne en een whitepaper download.
  • Nadeel: Het is prijziger dan een tool als Brevo. Gelukkig zijn wij officieel partner van Spotler. Dit betekent dat jij via SERA met korting aan de slag kan gaan met Spotler! Ben je benieuwd hoe Spotler e-mailmarketing makkelijker maakt voor jou? Schroom dan niet om contact op te nemen met onze marketeers.

4.  Aan de slag met Marketing Automation

Welke tool je ook kiest, Marketing Automation helpt jou gegarandeerd om je marketinginspanningen efficiënter en effectiever te maken. Door Marketing Automation in te zetten, kun jij namelijk efficiënter werken, beter inspelen op de behoeften van je klanten en uiteindelijk meer omzet genereren. Op deze manier til jij je marketinginspanningen naar een hoger niveau.

Dus waar wacht je nog op? Duik in de wereld van Marketing Automation en begin vandaag nog met het verbeteren van je marketing! Kom je er niet uit? Neem contact op met onze marketeers! We helpen je graag op weg.

 

Geschreven door

Steven Holthuijsen marketing@sera.nl 0172 473 430 Neem contact op
afbeelding contactpersoon

Digitrust ISO 27001
ISAE
Main Software 50
Google Analytics