Bekijk
Eerdere winnaars van FD Gazellen, De Sterkste Schakel Rijnland & EY Entrepreneur of The Year.

LinkedIn afmetingen: voor post en advertenties

30-08-2022 2 min leestijd

Wat zijn de juiste afmetingen voor LinkedIn? Dat lees je hier!

Afbeeldingen op social media zijn ontzettend belangrijk voor de beleving van de klant en de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Maar wat zijn nou precies de juiste afmetingen?

Hoe vervelend is het, als je een afbeelding wil plaatsen en die wordt afgesneden in LinkedIn omdat je niet de juiste formaten hebt. Een deel van je content valt weg en dat komt natuurlijk niet heel professioneel over. Om dat te voorkomen zullen wij in dit artikel de juiste afmetingen voor LinkedIn met je delen. Doe er je voordeel mee!

TIP: Maak je afbeelding in Canva. Hier kun je je afbeeldingen gemakkelijk aanpassen naar de juiste formaten.

Normale post/update

  • 1200 x 628 pixels

Het formaat van een normale post of update wordt het vaakst gebruikt op LinkedIn. Voor een post met alleen een afbeelding vanuit een bedrijfspagina is er eigenlijk maar één afmeting/formaat dat echt goed zichtbaar is. De juiste afmeting voor een post is: 1200 x 628 pixels (met verhouding 1.91:1). Dit is ook meteen het juiste formaat dat je kunt gebruiken als je een bericht wil posten met een link erbij.

LinkedIn Story
  • 1080 x 1920 pixels

Sinds 2020 kun je ook LinkedIn stories of verhalen plaatsen. Dit zijn tijdelijke berichten, foto’s of video’s die na 24 uur weer verwijderd worden. Deze story mag niet langer zijn dan 20 seconden. De afmetingen die je hiervoor het best kan hanteren zijn: 1080 x 1920 pixels. Dit is hetzelfde formaat als die van een Instagram story. Zo hoef je de afbeelding niet steeds in verschillende formaten te maken. De LinkedIn story is alleen beschikbaar via telefoon of tablet.

Video advertenties

Naast het normaal posten van een update kun je natuurlijk ook advertenties plaatsen op LinkedIn. Dit zijn vormen van gesponsorde content. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een video. De video zal in de LinkedIn-feed worden weergegeven. Hiermee moet je rekening houden:

  • Lengte: 3 seconden tot 30 minuten (maar de meest succesvolle video’s zijn korter dan 15 seconden
  • Bestandsindeling: MP4
  • Bestandsgrootte moet tussen de 75kb en de 20MB zijn
  • Liggend formaat heeft een ratio van 16:9 (maximaal 1920 x 1080 pixels)
  • Vierkant formaat heeft een ratio van 1:1 (maximaal 1920 x 1920 pixels)
  • Verticaal formaat heeft een ratio van 9:16 (maximaal 1080 x 1920 pixels)
Tekst advertenties

Een vierde type content die je kunt gebruiken op LinkedIn zijn de tekst advertenties. Deze advertenties worden op de rechterbalk van verschillende desktop pagina’s geplaatst of bovenaan een pagina. Hiervoor kun je deze richtlijnen hanteren:

  • 100 x 100 pixels
  • De bestandsgrootte mag maximaal 2MB zijn
  • JPG of PNG formaat

LET OP: een tekst advertentie kan in 5 verschillende formaten weergegeven worden (300x250px, 700x17px, 160x600px, 728x90px en 496x80px).

Advertenties met één afbeelding

Ook advertenties met één afbeelding zijn een vorm van gesponsorde content. De advertenties bevatten één afbeelding en verschijnen direct in de LinkedIn-feed van de doelgroep van je campagne. Met deze formaten moet je rekening houden als je voor dit type gesponsorde content kiest:

  • 1200 x 627 pixels
  • De bestandsgrootte mag maximaal 5MB zijn
  • JPG of PNG formaat
Berichten advertenties

Via berichten advertenties kun je rechtstreeks berichten versturen naar je doelgroep via LinkedIn Messaging. Denk wel heel goed na over wat je in het bericht zet. Berichten advertenties worden namelijk vaak als spam gezien. Voor berichten advertenties kun je de volgende richtlijnen aanhouden:

  • 300 x 250 pixels
  • De bestandsgrootte mag maximaal 40kb zijn
  • JPG of PNG formaat
Carrousel advertenties

Nog een vorm van gesponsorde content zijn carrousel advertenties. Dit type advertentie bevat meerdere afbeeldingen waar je doorheen kunt scrollen. Voor dit type advertentie moet je rekening houden met de volgende specificaties:

  • 1080 x 1080 pixels (per afbeelding)
  • Gebruik 2 – 10 afbeeldingen per advertentie
  • De bestandsgrootte mag maximaal 10 MB zijn
  • JPG of PNG formaat

Wat als je de verkeerde formaten hebt?

Maar wat gebeurt er nou precies als je de verkeerde formaten aanhoudt? Om te laten zien wat er gebeurt als je de verkeerde formaten gebruikt hebben wij een klein voorbeeldje gemaakt:

Linkedin-screesnhot-voorbeeld.png

Op foto 1 is duidelijk te zien dat de foto is afgesneden vergeleken met foto 2. LinkedIn snijdt hem af naar de juiste formaten, als je dit dus zelf niet doet. Wees dus verstandig en zet je afbeelding alvast in de juiste formaat in Canva voordat je hem gaat plaatsen!

Aan de slag!

Nu je de juiste afmetingen weet voor LinkedIn, kun je aan de slag met de inhoud om je doelgroep zo goed mogelijk te bereiken en aan te spreken via het platform. Hulp nodig met de social media strategie of eventuele andere vragen over marketing? Het marketingteam van SERA helpt je graag!

Geschreven door

Wietske Hertogh Marketing@sera.nl +31 172 473 430 Neem contact op
afbeelding contactpersoon