Hoe zet je als organisatie selfservice succesvol in?
Lees hier hoe je als zwembad of sportbedrijf kunt overstappen van fullservice naar selfservice.

Je kent ze ongetwijfeld; de bestel- en betaalzuilen in de McDonald’s waar je volledig zelfstandig je bestelling kunt plaatsen en kunt afrekenen. In de moderne maatschappij van 2022 is deze vorm van selfservice onmisbaar geworden. Maar hoe zet je selfservice als organisatie succesvol in?
Hoe mooi zou het zijn als jouw werknemers op een zo efficiënt mogelijke manier worden ingezet, je als organisatie 24/7 bereikbaar bent en de klanttevredenheid hoog is doordat klanten altijd snel en goed worden geholpen. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar met de juiste inzet van automatisering maak je dit werkelijkheid.
Onnodige en inefficiënte systemen
Bij het beheer van sportbedrijven en zwembaden wordt veelal gewerkt met onnodige en inefficiënte systemen. Er is vaak een apart systeem voor de ticketverkoop, een ander systeem voor de administratie, weer een ander voor de planning, en ga zo maar door. Raak jij ook de kluts kwijt van al die systemen? Ben je er klaar voor om als zwembad of sportbedrijf de transitie te maken van fullservice naar selfservice? In dat geval is het belangrijk dat je als organisatie veel breder naar alle aspecten kijkt en dat afdelingen niet langer los van elkaar functioneren. Alleen dan zullen jouw geautomatiseerde bedrijfsprocessen succesvol zijn en houd je eindelijk tijd over voor de dingen die écht belangrijk zijn.
Automatisering voor de toekomst
Om alles zo efficiënt mogelijk te laten lopen, heeft SERA Business Design het product Dataduiker ontwikkeld. Met Dataduiker komen alle systemen samen in één gebruiksvriendelijk pakket. Zo stroomlijn jij alle processen binnen jouw sportbedrijf of zwembad en transformeer je tot een efficiënte organisatie.
Dat ondervond Sportbedrijf Deventer ook. Sportbedrijf Deventer heeft twee locaties: De Scheg (zwembad, schaatsbaan en zaal) en Buitenbad Borgelerbad. Om de bedrijfsprocessen van deze locaties eenvoudig te koppelen én te automatiseren, maken zij gebruik van alle modules van de Dataduiker-software in één overzichtelijk systeem. Van ticket- en snackverkoop, abonnementenbeheer en het inschrijven voor lessen tot aan toegangsbeheer, het volgen van de vorderingen van leerlingen, verhuur, boekhouding en zelfs de communicatie naar klanten: Dataduiker stroomlijnde en automatiseerde alle processen van Sportbedrijf Deventer.
Door de switch te maken naar selfservice geeft Sportbedrijf Deventer hun klanten volledige controle over het beheren van persoonlijke gegevens en het aanmelden voor (zwem)lessen in een online klantenportaal. Vooraf een online ticket aanschaffen zorgt ervoor dat klanten niet meer in de rij hoeven te staan en direct door het toegangspoortje kunnen. De receptionist(e) krijgt hierdoor ook een andere rol, namelijk die van een gastheer/vrouw. Ideaal, want klanten willen tegenwoordig steeds meer zelf doen in een zo kort mogelijk tijdsbestek.
Door deze transitie kan Sportbedrijf Deventer de nodige stappen zetten. De tijd die hun werknemers normaal kwijt zijn aan het verlenen van service aan klanten, kunnen zij nu gebruiken om andere taken uit te voeren of de beleving van de klant te optimaliseren. Oneindig veel voordelen dus!