Bekijk
Eerdere winnaars van FD Gazellen, De Sterkste Schakel Rijnland & EY Entrepreneur of The Year.

Hoe werkt Google Analytics?

17-03-2023 5 min leestijd

Wat is Google Analytics? En wat kun je ermee? Je leest het in ons artikel.

Google Analytics werkt met behulp van een trackingcode die op elke pagina van de website moet worden geplaatst. Deze trackingcode verzamelt gegevens over het gedrag van websitebezoekers en stuurt deze door naar de servers van Google Analytics. Deze server verzamelt gegevens over onder andere het aantal bezoekers, de duur van hun bezoek, de pagina’s die ze hebben bezocht en hoe ze op je website terecht zijn gekomen. Daarnaast verzamelt de webanalysedienst nog veel meer gegevens waarmee je jouw website kan optimaliseren. Meer weten over Google Analytics? De belangrijkste informatie hebben we voor je op een rijtje gezet.

1. Wat is Google Analytics?
2. Google Analytics trends

2.1 Server-side tagging
2.2 Universal Analytics stopt
2.3 Google Analytics illegaal?

3. De nieuwe Google Analytics
4. Standaard rapporten

4.1 Locatie rapport
4.2 Technisch rapport
4.3 Acquisitie rapport
4.4 Top pagina rapport

5. Maatwerk rapporten

5.1 404-rapport

6. Werken met Google Analytics 

1.    Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een webanalysedienst die jou helpt om meer inzicht te krijgen in het gedrag van jouw websitebezoekers. Extra mooi is dat Google deze tool gratis aanbiedt aan iedereen met een geverifieerde website. Met behulp van Google Analytics kan je bijvoorbeeld bepalen welke pagina’s het meest populair zijn, waar bezoekers afhaken en waar mogelijkheden liggen om jouw website te verbeteren. Daarnaast kan je ook specifieke doelen en conversies meten. Dit maakt de tool buitengewoon compleet. Google Analytics is dus de eerste stap richting de beste versie van jouw website, met als doel een succesvolle online business!

2.    Google Analytics trends

In 2023 zijn de online trends bijna niet bij te houden. Ze wisselen elkaar in rap tempo af. Ben je net gewend aan de interface? Dan veranderen de functionaliteiten weer. Ook Google probeert zijn tools up-to-date te houden en zo voor te lopen op de ontwikkelingen. Dit gaat zelfs zó ver dat Google tegenwoordig bètaversies niet meer test en gewoon publiceert. Waarom? Omdat tegen de tijd dat het getest is, de kans heel groot is dat het al achterhaalt is. Daarom kan het lastig zijn om dit allemaal in de gaten te houden. Hieronder hebben we de belangrijkste Google Analytics trends uit 2023 voor je opgesomd. 

2.1    Server-side tagging

We kennen de cookie pop-ups allemaal wel: niemand leest ze echt en vaak klik je maar op weigeren omdat je niet weet wat ze met jouw gegevens kunnen doen. Deze pop-ups zijn nodig om de huidige werkwijze te kunnen activeren: de client-side tagging. Dit houdt in dat de data vanaf jouw website wordt doorgestuurd naar Google Analytics, wat de eindbestemming van jouw data is. Het verzamelen van de data gebeurt dan in de browser.

Server-side tagging wordt ook wel de introductie van de ‘cookieless era’ genoemd. Bij server-side tagging stuur je jouw data niet naar een browser, maar naar een server. Vanaf deze server wordt jouw data doorgestuurd naar Google Analytics, wat ervoor zorgt dat jij zelf controle hebt over welke data je doorstuurt naar derde partijen. Je kunt de privacy van je websitegebruiker beter waarborgen omdat het jouw data is, en niet die van Google Analytics.

Google Analytics.png

2.2    Universal Analytics stopt

Dit is dé trend van 2023 die je niet gemist kan hebben. Universal Analytics meet vanaf 1 juli 2023 geen data meer, waardoor je volledig afhankelijk wordt van Google Analytics 4. Dit is een compleet nieuwe meetmethode, wat betekent dat je helemaal opnieuw moet beginnen met het verzamelen van data. Een voordeel: Google Analytics 4 is een stuk gebruiksvriendelijker. Bovendien maakt deze nieuwe versie geen gebruik meer van steekproeven, maar alleen van echte data. Ben je benieuwd naar de verschillen tussen de oude en de nieuwe Google Analytics? Check ons artikel waarin we de verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4 toelichten.

2.3    Google Analytics illegaal?

‘Is Google Analytics niet illegaal?’ Een vraag die veel rondslingert op het internet. Logisch, want de privacywetgeving verandert constant. Google is echter de ultieme koning in het zoeken naar een maas in de wet, ze weten namelijk altijd iets te vinden wat net aan wél mag. Het is alleen niet te zeggen of dit altijd zo doorgaat. Daardoor blijft het altijd spannend of Google Analytics al zijn functionaliteiten behoudt. Een belangrijke ontwikkeling hierin is Google Analytics 4, de tool die beter voorbereid is op de nieuwe privacyregels.

3.    De nieuwe Google Analytics

Google Analytics 4, ook wel ‘de nieuwe Google Analytics’ genoemd, is de toekomst als het gaat om het meten van gebeurtenissen op jouw website. Het focust zich op sessies in plaats van op events en is beter ingesteld om de volledige klantreis in kaart te brengen.

De reactie van marketeers na lancering van Google Analytics 4 was: waar zijn de standaard rapporten gebleven? Een populaire functie die verdwenen leek te zijn. Google heeft dit echter anders vormgegeven. De standaardrapporten zijn dus zeker weten niet verdwenen.

4.    Standaard rapporten

Google Analytics 4 kent vier belangrijke standaard rapporten. Deze bespreken we in dit artikel.

4.1    Locatie rapport

Onder het locatie rapport vind je alle demografische gegevens van jouw websitebezoeker. Google Analytics 4 maakt het mogelijk om te filteren op land, regio, plaats, geslacht, leeftijd en interesses. Om geslacht, leeftijd en interesses in te zien moet je Google Signals ingeschakeld hebben. Dit is een tool van Google die het mogelijk maakt om inzicht te hebben in deze gegevens.

locatie_rapport.png

4.2    Technisch rapport

In het technisch rapport vind je alle gegevens van jouw websitebezoeker met betrekking tot apparaat categorieën, browsers en apparaat modellen. Het is hier vooral belangrijk om in de gaten te houden of jouw doelgroep via mobiel of desktop de website betreedt.

technisch_rapport.png

4.3    Acquisitie rapport

In het acquisitie rapport kunnen we terugvinden hoe de websitebezoeker op jouw website terechtkomt. Is hij direct naar de website gegaan of komt hij via een linkje van een andere website? Dit is uiterst belangrijke informatie om in de gaten te houden.

verkeers_acquisitie.png

4.4    Top pagina rapport

Jouw website bestaat uiteraard uit meerdere toppagina’s. Wil je graag weten welke pagina het best bezocht wordt? Dan bekijk je dit in het toppagina rapport, waarbij we per pagina het aantal weergaven kunnen zien. Welke pagina valt tegen en heeft dus meer aandacht nodig?

toppagina_rapport.png

Dit zijn vier voorbeelden van belangrijke rapporten. Maar wist je dat er nog tal van andere functionaliteiten en rapporten achter Google Analytics 4 zitten? Neem eens een kijkje op onze Google Analytics-pagina. Daar vind je bijvoorbeeld meer informatie over op maat gemaakte trainingen, speciaal voor jouw bedrijf.

5.    Maatwerk rapporten

Naast standaard rapporten biedt Google ook de mogelijkheid aan om zelf rapporten te maken. Dit is echter een ingewikkeld proces. Wil je hiermee werken? Dan loont het om onze training te volgen. Daarin lichten we de mogelijkheid om maatwerk rapporten te maken verder toe én geven we inzicht in onze eigen inrichtingen. Hieronder schetsen we één voorbeeld van een maatwerk rapport, die ook relevant kan zijn voor jouw business.

5.1    404-rapport

Met een 404-rapport heb je in één oogopslag helder welke 404-pagina’s op jouw website worden ingeladen. Dit is een enorm handig overzicht om alle niet-werkende pagina’s te filteren en eventueel te redirecten naar een werkende pagina. Verkoop jij tickets, maar is de pagina waarop jij je tickets verkoopt niet .nl/tickets? Dan is de kans groot dat dit een veelvoorkomende 404-pagina is!

404_rapport.png

6.    Werken met Google Analytics

Google Analytics 4 biedt oneindig veel mogelijkheden. Om dit onder de knie te krijgen is echter een lastig proces. Wil je inzicht krijgen in onder andere de bovenstaande rapporten? En wil je jezelf wegwijs kunnen maken in deze gratis tool van Google? Volg onze training! Wie weet kun jij jezelf dan straks ook Google Analytics expert noemen. 

Geschreven door

Steven Holthuijsen marketing@sera.nl 0172 473 430 Neem contact op
afbeelding contactpersoon

Gecertificeerd in kwaliteit

Onze producten en diensten ontwikkelen wij aan de hand van de modernste richtlijnen, kwalitatieve normeringen en professionele certificeringen

Digitrust ISO 27001
ISAE
Main Software 50
Google Analytics