Bekijk
Eerdere winnaars van FD Gazellen, De Sterkste Schakel Rijnland & EY Entrepreneur of The Year.

Froot

Een stroom aan sollicitanten door een doelgerichte wervingscampagne

Vrijwel elke onderneming kampt tegenwoordig met een uitdaging bij het werven van nieuw personeel. Zo was Froot dringend op zoek naar fruitbezorgers in drie verschillende doelgroepen, variërend van jong tot oud. Dat vroeg om actie en snel schakelen: binnen 48 uur hebben wij een toffe campagne opgezet! Wat deed SERA precies?

  • Conceptidee en strategie ontwikkelen.
  • Designs maken voor social media advertenties.
  • E-mailcampagne opzetten via Alphens.nl.
  • Leaderboard op Alphens.nl inzetten.
  • Uitingen op het cityscherm in het centrum van Alphen aan den Rijn.
  • Rapportage.

Binnen 48 uur een pakkende totaalcampagne

Voor deze wervingscampagne was het belangrijk om in de regio van Alphen aan den Rijn de doelgroep te bereiken, de plaats waar Froot gevestigd is. De doelgroep bestond uit drie verschillende leeftijdsgroepen met elk hun eigen interesses. Om het bereik zo groot mogelijk te maken besloten we een totaalcampagne neer te zetten. Zichtbaarheid is hierbij key; hoe vaker iemand iets ziet, hoe sneller die persoon geneigd is hier iets mee te doen.

Toffe peren en oogappeltjes gezocht

Voordelen van een fruitbezorger bij Froot? Dat waren er veel! Een parttime job als fruitbezorger. Een lekker salaris. Een Froot busje. Deze voordelen moesten de doelgroep over de streep trekken. Voor de uitwerking van het concept en de designs startten we met een creatieve brainstorm met team marketing en design. Hieruit bleek al snel dat we iets moesten met hetgeen waar het bij Froot allemaal om draait: fruit. In letterlijke én figuurlijke zin. Ook het authentieke karakter van Froot wilden we eruit laten springen. Samen moest dit zorgen voor één pakkend geheel.

Froot-content-transparant.png

 

Fruit voor Froot dus. En voor elke doelgroep goten we dit in een ander vaatje. Zo bedachten we de ‘toffe peer’ voor de jongere doelgroep en verzonnen we de ‘oogappeltjes’ om de oudere doelgroep aan te spreken. De uitingen stemden we ook volledig af op de doelgroep. De één vindt tenslotte een lekker salaris belangrijk, terwijl de ander meer waarde hecht aan een parttime job. Dit deelden we vervolgens op Facebook en Instagram. Voor de overzichten maakten we gebruik van ondersteunende advertentieteksten en in de stories deelden we het verhaal op in meerdere beelden (een carrousel). Alles voor een optimaal resultaat.

Lokale versterking via Alphens.nl

Een ander belangrijk onderdeel van de strategie was het inzetten van Alphens.nl, hét lokale internetplatform voor Alphen aan den Rijn. Aangezien Froot voornamelijk op zoek was naar lokale werknemers, betrokken we Alphens.nl er ook bij. De campagne-uitingen waren te zien op het leaderboard op Alphens.nl en het digitale cityscherm in het Alphense centrum. Zo kon iedere voorbijganger de fruitpoppetjes bewonderen. Bovendien spoorden we de doelgroep van Alphens.nl via een e-mailcampagne aan om binnen hun eigen netwerk (familie en vrienden) op zoek te gaan naar de ideale kandidaat. Degene met de gouden tip maakte kans op een gratis citruspers. Wie wil dat nou niet?

afbeelding-content-alphens.nl-froot.png

Een groot bereik en veel sollicitanten

Met deze strategie wisten we 30.825 personen te bereiken, verspreid over de drie verschillende doelgroepen. Het totaal aantal weergaven kwam zelfs uit op 72.277. Vooral de post gericht op jongeren bleek aan te slaan. Daarmee werden de beste resultaten behaald. Maar nog belangrijker: de sollicitaties stroomden binnen. In de 2 weken looptijd van de social media advertenties ontving Froot maar liefst 80 (!) reacties van sollicitanten. Dat kunnen we met recht een succes noemen, vind je niet?

 

HOOFD MARKETING, SERA BUSINESS DESIGN

“In zo’n korte tijd zo’n toffe campagne opzetten geeft echt een kick. Zeker als je dan ook nog zulke mooie resultaten behaalt. Blije klanten met een minder groot personeelstekort!”

- Wietske Hertogh

HOOFD MARKETING, SERA BUSINESS DESIGN

Vragen over deze case?

We zouden uren over deze uitdagende case kunnen vertellen, maar dan zou deze pagina veel te lang worden. Mocht je nog vragen hebben over deze case, dan kun je contact met ons opnemen. We vertellen je graag alles wat je wilt weten!