Bekijk
Eerdere winnaars van FD Gazellen, De Sterkste Schakel Rijnland & EY Entrepreneur of The Year.

Wil je een goede huisstijl? Ga voor de omgekeerde Wally

02-12-2022 3 min leestijd

Wat is een huisstijl? En waarom heb ik dat nodig?

Waar is Wally? Iedereen kent deze populaire jeugdboekenserie wel. Wally gaat op in de menigte en aan jou de taak om hem te zoeken. Als organisatie is dat natuurlijk precies wat je niet wil. Tussen jouw concurrenten wil jij juist opvallen. Je wil dat ze jouw bedrijf, product of dienst herkennen en onthouden. Niet die van de concurrent. Dat vraagt dus om een goede huisstijl. Maar hoe pak je dat aan?

Wat is een huisstijl?

Laten we beginnen bij het begin: wat is een huisstijl precies? Een huisstijl is een bewust gekozen wijze waarmee een bedrijf, product of dienst zich presenteert. Deze ‘bewust gekozen wijze’ bevat vaak een achterliggende gedachte die ergens uit voortkomt. Denk bijvoorbeeld aan de kernwaarden of Unique Selling Points (USP’s) van een bedrijf, product of dienst.

Belangrijk om op te merken is dat het hier gaat om een visuele identiteit. De huisstijl wordt toegepast op alle interne communicatie uitingen van een bedrijf, product of dienst. Van visitekaartjes, briefpapier en offertes tot aan e-mailhandtekeningen en bedrijfskleding. Maar ook in alle externe communicatie uitingen komt de huisstijl terug, zoals brochures, flyers, de website, presentaties, campagnes en social media.

Voor veel mensen is de huisstijl de eerste kennismaking met jouw bedrijf, product of dienst. Pas je het consequent toe? Dan creëer je een herkenbare uitstraling. Je geeft jouw organisatie als het ware een gezicht. En de voordelen stoppen daar niet. Een onderscheidende huisstijl die consequent gebruikt wordt komt ook nog eens professioneel over. Dat is toch wat elke organisatie wil?

  • TIP: een huisstijl hoeft niet hip of trendy te zijn, als het maar bij jouw organisatie past.

Elementen van een huisstijl

Ga je aan de slag met de huisstijl voor jouw bedrijf, product of dienst? Dan luidt onze tip: leg de principes van jouw visuele identiteit vast in een huisstijlhandleiding. Op deze manier kan er zowel intern als door derde partijen gewerkt worden met jouw huisstijl, terwijl je in alle gevallen zorgt voor een consistente uitstraling.

Wat staat er dan allemaal in zo’n huisstijlhandleiding? Hieronder vind je een overzicht van de elementen die wij in een huisstijl verwerken, gelijk in de juiste volgorde. Dat is wel zo handig!

Naam en identiteit

Als je aan de slag gaat met jouw huisstijl, is het belangrijk om eerst stil te staan bij de naam van jouw bedrijf, product of organisatie. Waarom is de keuze gevallen op deze naam? Wat zegt deze naam over jouw bedrijf, product of organisatie? En wat is de gedachte achter de naam?

Tegelijkertijd maak je een omschrijving van de identiteit van jouw bedrijf, product of organisatie. Hieruit moeten het gevoel, de beweegredenen en het doel van een bedrijf, product of dienst duidelijk worden. Te allen tijde moet dit helder op het netvlies staan van alle betrokkenen. Belangrijk is daarom om de omschrijving kort maar krachtig te houden. Dat houdt het voor iedereen eenvoudig én overzichtelijk.

Logo, kleuren en typografie

Daarna is het tijd voor het logo. Hoe is het logo tot stand gekomen? Bestaat het logo uit zowel een beeld- als woordmerk? Mogen deze afzonderlijk van elkaar gebruikt worden? Zijn er meerdere varianten van het logo? En zo ja, wat is het basislogo? En in welke situaties mogen de varianten gebruikt worden?

Ook het kleurgebruik moet besproken worden in de huisstijlhandleiding. In ieder geval moeten de kleuren terugkomen die in het logo gebruikt worden. Verder wordt er vaak onderscheid gemaakt in primaire en secundaire kleuren. Je kan ook aangeven of er gewerkt mag worden met verlopen en tonen van kleuren.

Op hetzelfde moment kijk je ook naar de typografie. Wordt er een bepaald lettertype gebruikt? Zo ja, mogen alle varianten van een bepaald lettertype gebruikt worden, of alleen een aantal varianten? En wordt voor alle tekststijlen hetzelfde lettertype gebruikt? Of wijkt het lettertype voor de koppen bijvoorbeeld af? En hoe zit het met het lettertype bij interne communicatie versus externe communicatie?

Vormtaal, illustratiestijl en fotografie

De vormtaal maakt ook onderdeel uit van de visuele identiteit van een organisatie. Het is een verzameling voor alle fysieke kenmerken die de huisstijl bepalen. Zijn er elementen die naast het logo, kleuren en typografie terugkomen in de uitingen? Denk aan uitvergrote elementen uit een beeldmerk, kaders, afgeronde hoeken en toegevoegde vormen.

Daarnaast is het belangrijk om afspraken rondom de illustratiestijl en de fotografie vast te leggen in de huisstijlhandleiding. Zo voorkom je dat er beelden worden gebruikt die niet in lijn zijn met de rest van de huisstijl. Denk na over vragen als: wordt er gebruik gemaakt van een bepaalde illustratiestijl of een bepaalde fotografie? En waarom? Is dat voor je externe fotografie hetzelfde als voor je interne fotografie?

Elementen toepassen

Vervolgens is het belangrijk om duidelijkheid te scheppen over het toepassen van de elementen. Is er een minimale of maximale grootte waarop bepaalde elementen getoond mogen worden? Is er bepaalde afstand van de rand waar elementen mogen beginnen? Zijn er elementen die aflopend gebruikt mogen worden? En zo ja, is er nog een manier waarop ze wel of niet mogen aflopen? Moeten de koppen altijd een bepaalde grootte zijn of altijd dikgedrukt? Mag je bodytekst niet kleiner zijn dan een bepaalde corpsgrootte? En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Tone of voice

Last but not least: bepaal de stijl waarin je schrijft. Als je de tone of voice scherp hebt, zorg je ervoor dat alle vormen van communicatie altijd met elkaar overeenkomen. Consistentie dus. Kortom: welke toon houd je aan wanneer je naar buiten toe communiceert over het bedrijf, product of dienst naar buiten toe? Is dat in de interne communicatie hetzelfde, of wijkt dit af? En zijn er gedragsregels op bijvoorbeeld zakelijke social media kanalen? Kijk dus niet alleen naar wat je zegt, maar ook naar hoe je het zegt.

Heb je hulp nodig bij het creëren van een huisstijl die écht bij jou past? Of wil je een volledig nieuwe look en feel voor jouw organisatie? Onze designers gaan graag samen met jou aan de slag. Neem contact op via design@sera.nl.

Geschreven door

Fabiƫnne Fransen Design@sera.nl +31 6 40 10 27 50 Neem contact op
afbeelding contactpersoon

Gecertificeerd in kwaliteit

Onze producten en diensten ontwikkelen wij aan de hand van de modernste richtlijnen, kwalitatieve normeringen en professionele certificeringen

Digitrust ISO 27001
ISAE
Main Software 50
Google Analytics