Bekijk
Eerdere winnaars van FD Gazellen, De Sterkste Schakel Rijnland & EY Entrepreneur of The Year.

Ontdek hoe het algoritme social media beïnvloedt

26-07-2023 4 min leestijd

Een simpele uitleg van social media algoritmes.

Facebook, Instagram, LinkedIn... Elk social media platform heeft zijn eigen algoritme. Maar wat is een algoritme eigenlijk? Hoe werkt zo'n algoritme? En hoe zorg ik ervoor dat mijn posts beter presteren? In dit artikel beantwoorden we de meest gestelde vragen.

1. Wat is een social media algoritme?
2. Hoe maakt een social media algoritme de gebruikerservaring persoonlijk?
3. Wat doet een social media algoritme met mijn content?
4. Hoe beoordeelt een social media algoritme mijn content?

4.1 Eerste beoordeling
4.2 Push naar volgers
4.3 Tweede beoordeling
4.4 Push naar niet-volgers
4.5 Evaluatie

5. Waar verschillen de algoritmes van Instagram, Facebook, LinkedIn, en X (Twitter)?

5.1 Het algoritme van Instagram
5.2 Het algoritme van Facebook
5.3 Het algoritme van LinkedIn
5.4 Het algoritme van X (Twitter)

6. Moet ik nu al mijn content baseren op het social media algoritme? 

1.   Wat is een social media algoritme?

In de begindagen van social media waren er nog geen algoritmes die de volgorde van berichten in je tijdlijn bepaalden. Wanneer je iets plaatste, verscheen jouw post automatisch bovenaan de tijdlijn van je volgers. Zodra iemand anders iets postte, zakte je bericht geleidelijk aan naar beneden. De volgorde van de berichten was dus enkel gebaseerd op het tijdstip van publicatie.

Tegenwoordig gaat dat anders. Om gebruikers een betere, gepersonaliseerde ervaring te bieden, maken social media kanalen gebruik van algoritmes. Een algoritme bepaalt wat jij te zien krijgt op je tijdlijn door middel van een slimme wiskundige formule. Voorbeelden van social media kanalen met een algoritme zijn: Facebook, LinkedIn, Instagram, en X (voorheen Twitter).

Dat al deze social media kanalen nu werken met algoritmes is niet zonder reden. Ze zetten deze slimme wiskundige formule namelijk in om jou als gebruiker zo lang mogelijk te kunnen blijven boeien. Hoe beter ze daarin slagen, des te langer jij tijd doorbrengt op hun platform. 

2.   Hoe maakt een social media algoritme de gebruikerservaring persoonlijk?

Algoritmes volgen continu jouw online activiteiten binnen een platform. Terwijl jij door je tijdlijn bladert, houdt het algoritme precies bij welke berichten je bekijkt, welke je leuk vindt, welke je deelt en op welke berichten je reageert. Ook kijkt het algoritme naar de kruisbestuiving tussen jouw gedrag en dat van anderen. Daar komen nog hele andere statistieken bij kijken. Denk aan de gemiddelde afspeeltijd van video’s, welke soortgelijke accounts je volgt, of wat andere personen met dezelfde kenmerken veel bekijken.

Op basis van al deze statistieken bepalen de algoritmes jouw individuele voorkeuren en interesses. Het resultaat is dat je content te zien krijgt die waarschijnlijk interessant voor je is, omdat het aansluit bij je eerdere interacties en gedrag op het platform. Het doel van deze benadering is om jou als gebruiker een gepersonaliseerde en aantrekkelijke tijdlijn te bieden die past bij jouw unieke smaak en behoeften. 

3.   Wat doet een social media algoritme met mijn content?

Het social media algoritme fungeert eigenlijk als een filtermachine. En nee, we hebben het dan niet over een filtermachine waar je koffie mee zet. De filtermachine die we wél bedoelen negeert slechte content en geeft waardevolle content voorrang.

Een belangrijk voordeel van algoritmes is dat ze zich niet bezighouden met de identiteit van de maker van bepaalde content. In plaats daarvan ligt de focus op het beoordelen van content op de relevantie voor de gebruiker.

Alle algoritmes hebben zo hun eigen meetniveaus en werkwijzen. Toch zijn ze allemaal in essentie hetzelfde: wanneer content op de juiste manier wordt gecreëerd, stuurt het algoritme deze content door naar nieuwe gebruikers. 

4.   Hoe beoordeelt een social media algoritme mijn content?

Het algoritme blijft je content steeds opnieuw analyseren om te bepalen of de relevantie hoog blijft voor nieuwe gebruikers. Je content doorloopt dus eigenlijk een stappenplan. Door hierop in te spelen, kun jij als content creator flinke stappen zetten op het gebied van bereik. Zo verhoog je niet alleen je naamsbekendheid op de social media, maar ook je autoriteitspositie binnen het algoritme. Maar hoe ziet dat stappenplan er dan uit?

4.1   Eerste beoordeling

Het algoritme beoordeelt in deze fase of de content van hoge kwaliteit is. Heeft het beeldmateriaal wel het goede formaat? En hoe is de resolutie? Staan er veel passende zoektermen in de tekst? En passen deze zoektermen wel bij het profiel van jouw organisatie? Houd dus rekening met de vormelijke eisen van de verschillende social media kanalen en toets of jouw content voldoende én relevante zoekwoorden bevat.

4.2   Push naar volgers

Nu wordt de content doorgestuurd naar je huidige volgers. Het algoritme toetst aan de hand van hun interactie met jouw content hoe relevant de inhoud hiervan is. Hierbij speelt timing een grote rol: de volgende beoordeling vindt namelijk al plaats binnen het eerste uur. Zorg er dus voor dat je weet wanneer jouw doelgroep online is, want alleen dan kunnen zij binnen het eerste uur voldoende interactie hebben met je content.

Je kunt interactie stimuleren door jouw doelgroep aan te moedigen om te reageren, je content te delen of op andere manieren betrokkenheid te tonen. Dit laat het algoritme zien dat jouw bericht relevant is voor je doelgroep én van een betrouwbare organisatie afkomstig is.

4.3   Tweede beoordeling

Presteert het bericht goed bij jouw volgers? Dan kijkt het algoritme voor deze tweede beoordeling naar nóg een factor: de relatie tussen jouw account en jouw volgers. Het algoritme beoordeelt wat voor bedrijf jij bent en wat voor kenmerken jouw volgers gemeen hebben. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je volgers in dezelfde branche opereren, dat zij een gedeelde interesse hebben in fitness en dat zij van dezelfde leeftijd zijn. Vervolgens zoekt het algoritme naar andere gebruikers met dezelfde kenmerken, en naar gebruikers die interesse tonen in bedrijven die lijken op het jouwe.

4.4   Push naar niet-volgers

Deze nieuwe personen krijgen nu de kans om interactie te hebben met jouw content. Zolang zij actief interesse blijven tonen in je bericht, blijft deze aan nieuwe personen getoond worden. Hierbij kijkt het algoritme steeds opnieuw naar relevante kenmerken van deze gebruikers. Het kan dus zo zijn dat je na drie maanden nog steeds nieuwe interacties ontvangt op oude content. Dit is ook de fase waarin sommige berichten viraal gaan.

4.5   Evaluatie

Deze laatste stap wordt uitgevoerd door medewerkers van het social media platform. Als een bericht viraal gaat, onderzoeken zij waarom dit gebeurt. De medewerkers van het platform gebruiken deze inzichten om het algoritme te verbeteren en als input voor hun eigen artikelen.

  • Leestip! Eén van de artikelen waarvoor deze evaluatiefase is gebruikt, is dit artikel van Meta over de beoordeling van content. Hier lees je precies waarop het algoritme van Facebook jouw content beoordeelt in de verschillende fases.

5.   Waar verschillen de algoritmes van Instagram, Facebook, LinkedIn, en X (Twitter)?

Wat we niet mogen vergeten is het volgende: ook al zijn de algoritmes van social media kanalen in essentie allemaal hetzelfde, ieder algoritme heeft zijn eigen meetniveaus

5.1   Het algoritme van Instagram 

Het algoritme van Instagram beoordeelt jouw content met name op betrokkenheidsstatistieken. Denk hierbij aan likes, reacties, deelacties en klikken. De relatie tussen gebruiker en auteur is voor Instagram ook erg belangrijk. Ten slotte kijkt dit algoritme naar beeldmateriaal, interessegebieden en het gedrag van gebruikers met andere content.

5.2   Het algoritme van Facebook

Net als Instagram beoordeelt het algoritme van Facebook jouw content vooral op betrokkenheidsstatistieken. Het grootste verschil met Instagram is dat Facebook zich sterker focust op factoren als type content en de tijd van posten, om zo de relevantie van jouw bericht te bepalen. De relatie tussen gebruiker en auteur is voor Facebook een stuk minder belangrijk. 

5.3   Het algoritme van LinkedIn

LinkedIn kennen we als hét social media platform om je professionele netwerk te onderhouden. Daarom toont het algoritme van LinkedIn voornamelijk inhoud die past bij je professionele interesses. Het algoritme beoordeelt net als Instagram en Facebook op betrokkenheid, maar voegt hier een nieuw beoordelingscriterium aan toe: authenticiteit. Content moet dus origineel zijn. Het algoritme van LinkedIn focust zich sterker op de kwaliteit van de inhoud en minder sterk op de tijd of datum van posten. Zolang de inhoud van je content relevant is, kan je bericht nog maandenlang blijven circuleren.

5.4   Het algoritme van X (Twitter)

Het algoritme van X (voorheen Twitter) gaat daar heel anders mee om: niets is zo belangrijk als de nieuwigheid van je content. Twitter richt zich met name op recente berichten. Op Twitter is de tijdlijn dan ook nog in chronologische volgorde. Op basis van het interesseprofiel van de gebruiker, toont Twitter relevante en populaire tweets in de secties ‘Top Ranked Tweets’ en de ‘Voor het geval dat je het gemist hebt’.

6.   Moet ik nu al mijn content baseren op het social media algoritme? 

Dat antwoord is simpel: nee. Je weet nu dat het algoritme een grote rol speelt in de prestaties van je content. Je weet ook dat het ene platform content anders beoordeelt dan het andere. Er is echter één ding dat alle social media algoritmes gemeen hebben: relevantie. En die relevantie? Dat is waar jij je content op moet baseren. Zolang jouw doelgroepen jouw content als relevant zien, ben je het algoritme al twee stappen voor. En je doelgroepen aanspreken – dat is toch uiteindelijk waar social media marketing om draait?

Ben jij er klaar voor om nieuwe doelgroepen aan te spreken en jouw social media marketing aan te laten sluiten op je bedrijfsdoelstellingen? Laat één van onze specialisten je helpen met het opstellen van een krachtige social media strategie.

Geschreven door

Merel Koning Info@sera.nl 0172 473 430 Neem contact op
afbeelding contactpersoon

Digitrust ISO 27001
ISAE
Main Software 50
Google Analytics